Publisert: 05.01.2021
Fra nyttår 2021 gjelder nye regler og et større ansvar for internkontroll hviler på kommunedirektørenes skuldre. Den nye kommuneloven fra 2018 har fått en egen bestemmelse om internkontroll som er mer omfattende og detaljert enn loven fra 1992. De nye reglene tydeliggjør at god internkontroll er et ledelsesansvar og kommunedirektøren er ansvarlig for internkontrollen.
Målet med lovendringen er at det skal bli lettere å ta et mer helhetlig grep om internkontrollen i kommunen, når ansvaret for internkontrollen så tydelig plasseres hos den øverste administrative lederen i kommunen. Det innebærer lik regulering for ulike sektorer.
KS har laget verktøy for internkontroll
For å hjelpe kommunene og kommunedirektørene i arbeidet med internkontroll i forbindelse med lovendringen har KS laget en veileder og en nettside med informasjon og hjelp.
- Internkontroll er veldig komplekst og inkluderer nesten alt som foregår i kommunene. Det er en stor jobb å ha full oversikt og kontroll. Vi håper disse verktøyene kan bidra til å gjøre den jobben litt enklere, sier administrerende direktør i KS, Lasse Hansen.
Se også artikkelen Endringer i Opplæringsloven fra 1. januar 2021
Bestemmelser om internkontroll i Opplæringsloven er endret for å sikre at disse er i samsvar med internkontrollbestemmelsen i kommuneloven. Fylkeskommunene har fått plikt til å tilby karriereveiledning.