Publisert: 07.03.2019
– Å utvikle samfunnet er alles ansvar, ikke bare kommunens. Skal vi lykkes er vi avhengig av felles innsats, og å dra mot samme mål. Det krever at vi lytter og jobber sammen med innbyggerne, næringslivet, andre offentlige aktører og frivillige organisasjoner, forteller Martinsen-Evje. Arbeidet kommunen har lagt ned har gitt gevinster i form av bedre tilpassede tjenester til innbyggerne og dialogen mellom kommune og innbyggere har blitt mye bedre.
Dårlig økonomi ga fart på innovasjonsarbeidet
I Sarpsborg henger innbyggermedvirkning og innovasjon tett sammen. Og utgangspunktet for det hele var dårlig økonomi. – Vi har mindre inntekter enn kommuner det er naturlig å sammenligne seg med, og da må vi tenke nytt. Slik har det alltid vært, sier ordføreren. Kommunen bruker innbyggerdialogen til å informere om kommunens aktiviteter, men også for å levere bedre og sikrere tjenester. – Folk vet hvor skoen trykker.
Et eksempel som Martinsen-Evje nevner er kommunens arbeid med sosial innovasjon og dialog innenfor helsetjenesten, og arbeidet med unge mødre. – Vi har en del unge, enslige mødre ved en av våre videregående skoler. Her har kommunen satt i gang tiltak for å gjøre mødrene i stand til å mestre hverdagen sin. Samtidig som vi skal tilrettelegge for en god fritid for både mor og barn. Her samarbeider både kommune, fylkeskommune og Røde Kors.
Innbyggermiddager, Drømmeboksen og sett karakter på kommunen
I forbindelse med planarbeidet rundt kommuneplanen arrangerte kommunen en rekke innbyggermiddager der man fikk innspill til kommuneplanens samfunnsdel. Over 200 innbyggere deltok på middagene og flere barnehager og skoler har avholdt middag og kommet med innspill. I tillegg ble Drømmeboksen laget. – Drømmeboksen er en helt annerledes arena for å gi innspill. Ungdommer har en helt annet terskel for å bli filmet og delte villig sine innspill foran kamera. Her fikk vi mange gode innspill, særlig på byutvikling, sier Martinsen-Evje.
Kommunen har også benyttet seg av elementer vi kjenner fra turisme. – Overalt rundt oss settes det karakterer på produkter og tjenester. Rating har blitt helt vanlig, så hvorfor kan ikke vi utnytte denne muligheten også, spør ordføreren retorisk. Sarpingene kan i dag gi karakterer til renovasjonstjenesten, biblioteket, kulturskolen, servicetorget, enkelte sjukehjem, miljøanlegg og bofellesskap. – Det høres skummelt ut med rating, men det er gull verdt. Vi får en rask og enkel tilbakemelding på tjenestene våre som gjør at vi hele tiden kan utvikle oss til det bedre.
Å ta innbyggerdialogen til nye høyder
– Det handler hele tiden om å ta det til nye høyder, sier ordføreren spøkefullt, men blir fort alvorlig. – Innbyggerne har høye forventninger, det går aldri for fort. Tenk på den generasjonen som vokser opp nå. De har levd med helt andre verktøy i livet og har høye forventninger til kommunen fremover. Det her er en verden vi kommer til å oppleve. Vi kan ikke håpe på at det går over, så vi må være proaktive.
På administrativt plan er man allerede i gang med å organisere en ny avdeling for innbyggerdialog, hvor man ser på kommunikasjonen ut mot innbyggerne med nye øyne. – Vi skal fortsatt ivareta de som trenger å ringe oss eller møte opp som før, men stadig flere ønsker seg en døgnåpen kommune, hvor de kan søke om barnehageplass midt på natta, for da er jo småbarnsforeldrene våkne likevel. Eller det handler om at de kan plukke opp mobilen og enkelt sende oss tips om noe som skulle vært fikset i en park, eller et sted vi burde tilrettelagt bedre for å kunne sykle, forteller Martinsen-Evje.
Han fortsetter: Jeg mener at i framtida så må vi legge enda bedre til rette for å snakke med og ikke til innbyggerne våre, og bygge samfunnet sammen. Fra kommunens side må vi sørge for å fortelle om hva vi gjør – uansett om det er de langsiktige planene våre, eller om det er når brøytebilen kommer – slik at de som bor i Sarpsborg skal vite hva som skjer i byen deres.
Det handler om politisk ledelse
På spørsmål om hva andre folkevalgte kan gjøre for å komme i gang med innbyggerdialogen i egen kommune, er Martinsen-Evje rask med svar: Som øverste politisk leder må du heie på de som tar initiativ og bringer ny kunnskap inn!
Han trekker videre frem tydelige forventningsavklaringer fra de folkevalgte, og jobbe frem en holdning og kultur i organisasjonen som støtter opp om nye initiativ. – Som ordfører må du være et fyrtårn, vise vei for andre, sier han. Ellers nevner ordføreren også involvering av de øvrige folkevalgte som en viktig del av arbeidet. – Vi har mange gode eksempler på at politikere som oppnevnes som saksordførere blir en del av medvirkningsarbeidet i «sin sak». De er med ut og treffer folk, og reiser for eksempel rundt til lag og foreninger og forteller om «deres sak».
Ellers råder ordføreren andre til å bygge opp kompetanse hos administrasjonen, og seg selv, på temaet. – Vi er med i flere nettverk, vi rekrutterer mennesker med kompetanse om innovasjon og innbyggermedvirkning, og vi er flinke til å vise oss fram. Det bidrar til at flere blir nysgjerrige på hva vi gjør i Sarpsborg, og flere søker seg hit. Det er vinn-vinn.