De ulike fasene
Vi har delt opp sammenslåingsprosessen i syv ulike faser. Fasene er valgt med utgangspunkt i erfaringer fra tidligere frivillige sammenslåinger.
-
Fase 1 - Overordnet planlegging
Det er smart å ha en plan for oppgaver og ansvarsfordeling etter at sammenslåingen er vedtatt. På den måten unngår dere en vakuumperiode, som kan føre til at mange oppgaver blir satt på vent og arbeidet forsinkes.
-
Fase 2 - Organisering og bemanning
I denne fasen bør dere raskt etablere en robust prosjektorganisasjon med klar struktur og rollefordeling.
-
Fase 3 - Politiske og administrative hovedstrukturer
Planlegging og vedtak om politiske og administrative hovedstrukturer danner grunnlag for mer detaljert planlegging og organisering innenfor ulike områder i kommunen.
-
Fase 4 - Tjeneste - og oppgaveområder
Planlegging av ulike tjeneste- og oppgaveområder er krevende prosess som involverer mange aktører på tvers av kommunegrenser.
-
Fase 5 - Implementering og innfasing
Etter at arbeidet med organisering og bemanning av den nye kommunen er avsluttet, er det mange beslutninger, oppgaver og prosesser som må gjennomføres eller fullføres i etterkant.
-
Fase 6 - Oppstart av ny kommune
Vær bevisst på at sammenslåingsprosessen ikke er over ved sammenslåingstidspunktet. Det er fortsatt behov for samkjøring, harmonisering, kulturbygging, planlegging og utvikling av den nye kommunen.
-
Fase 7 - Drift av ny kommune
Gjennomfør så mange oppgaver som mulig før sammenslåingen for å lette overgangen til ny kommune. Få også på plass det meste av vedtekter, forskrifter og reglement før sammenslåingen, slik at det blir enklere å drifte den nye kommunen.