Publisert: 24.09.2018
Innbyggermedvirkning er i noen sammenhenger regulert gjennom loven. Lovkravene sikrer oppmerksomhet rundt innbyggermedvirkning og deltakelse, og formaliserer rutiner for hvordan innspill bringes videre i beslutningsprosessene. Innbyggerne får en stemme, samtidig som lovkravene gir de folkevalgte de riktige rammene for å gjennomføre god innbyggermedvirkning.
Eldrerådet i Gjerstad kommune
Løpende dialog
Områder med lovregulert innbyggermedvirkning
Nedenfor finner du en kort oversikt over de ulike områdene som har lovregulert innbyggermedvirkning og hva dette innebærer.
Lovregulert innbyggermedvirkning
-
Kommunale og fylkeskommunale planprosesser
Plan- og bygningsloven legger stor vekt på at planleggingen skal være åpen og deltakende, og stiller krav til medvirkning.
I loven står det at kommunen skal «sørge for å gjøre de mest aktuelle spørsmål i kommuneplanarbeidet kjent på en måte den finner hensiktsmessig, slik at de kan bli gjenstand for offentlig debatt». Dette innebærer at kommunen må legge til rette for innspill fra innbyggerne.
Et annet eksempel er ved regulering og omregulering av områder. Her sier loven at «kommunen skal legge forholdene til rette for aktiv medvirkning fra de som bor i området eller driver næringsvirksomhet der.»
-
Innbyggerinitiativ
Bestemmelsene i kommuneloven pålegger kommunestyrer og fylkesting å ta stilling til en sak som innbyggerne ønsker til behandling.
Det er mange måter å samle inn underskrifter på, blant annet gjennom www.minsak.no – en nettside der du kan både starte en underskriftskampanje eller skrive under på saker du er interessert i.
-
Eldreråd
Alle kommuner og fylkeskommuner er pålagt å ha et eldreråd. Det er kommunestyret eller fylkestinget som har ansvaret for å velge eldrerådet. Eldrerådet fungerer som et rådgivende organ ogskal behandle alle saker som gjelder levekår for eldre.
Eldrerådet skal blant annet ha årsbudsjett, økonomiplan, kommunal/fylkeskommunal plan, tiltak og planer i helse- og sosialsektoren, idretts- og kulturtiltak, boligutbygging og reguleringssaker, samferdselssaker og kommunikasjonsplaner til behandling.
-
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Kommuneloven pålegger også kommunene å ha en representasjonsordning for mennesker med nedsatt funksjonsevne, slik at de sikres åpen, bred og tilgjengelig medvirkning i arbeidet med saker som er særlig viktig for dem.
Dette gjelder blant annet saker om universell utforming og tilgjengelighet, arbeid mot diskriminering, og offentlige tjenester rettet mot mennesker med nedsatt funksjonsevne.
-
Ad-hoc komiteer
Kommuneloven åpner også for at kommunestyret kan opprette komiteer til forberedende behandling av saker og til å utføre særskilte verv. I ad-hoc komiteer kan innbyggere som ikke sitter i kommunestyret delta, og komiteen kan tildeles beslutningsmyndighet i enkelte saker. Flere kommuner har tatt i bruk denne formen for medvirkning.
-
Kommunedelsutvalg
Kommunestyret kan også opprette kommunedelsutvalg for deler av kommunen. Denne ordningen innebærer at kommunen er delt inn i mindre geografisk avgrensede områder, og hver av disse tilbyr arenaer eller møteplasser for folk i lokalsamfunnet.
Lokalutvalgene har gjerne flere funksjoner. De er talerør for sitt nærområde overfor kommunen og arbeider for å få realisert innenfor sitt område for eksempel lekeplasser og turstier, flerbrukshus, idrettshaller og kulturhus, eller restaurering av bygninger.
-
Ungdomsråd
Til forskjell fra eldreråd og råd for personer med nedsatt funksjonsevne, der kommunestyret eller fylkestinget skal nedsette råd, står kommunene friere når det gjelder medvirkning for ungdom. Kommuner og fylkeskommuner kan organisere tilbudet etter hva som er behovet i kommunen. Samtidig stilles det visse krav. Medvirkningsordningen skal ha en valgperiode på inntil to år og medlemmene skal på valgtidspunktet ikke ha fylt 19 år.
Dersom et ungdomsråd nedsettes så skal det ha en rådgivende funksjon og ha rett til å uttale seg i saker som gjelder barn og ungdom.
Aksept for kravene
Selv om loven stiller en rekke krav til innbyggermedvirkning, betyr ikke dette at det kommunale handlingsrommet og spillerommet er innskrenket. Undersøkelser viser at det er stor aksept for de lovfestede kravene til medvirkning fra innbyggerne, og at kommunene rapporterer at disse sikrer oppmerksomhet rundt deltakelse.