Publisert: 27.01.2021
Konfliktene kommer til syne på mange plan i den kommunale hverdagen og på mange nivåer i møte med familien. For å lykkes godt med de tverrfaglige møtene er møteleder spesielt, men også de andre deltakerne, nødt til å synliggjøre konfliktene, bringe dem opp og fram og håndtere dem sammen.
Vi har utarbeidet to lister relatert til konflikthåndtering. Den ene viser hva som kan bidra til å trappe opp konfliktnivået i et møte og gjøre det vanskeligere å jobbe seg godt gjennom konflikter. Den andre viser faktorer som bidrar å senke konfliktnivået slik at vi kan forholde oss åpent og konstruktivt og dele opplevelsene i konflikten slik at vi får håndtert det på en god måte. Målet med konflikthåndtering er at vi skal klare å bli værende i prosessen lenge nok til at partene i konflikten går ut med verdighet og klare behov som de kan få støtte til å oppfylle.
Opptrapping
- Du-språk
- Avbrytelser
- Ledende spørsmål
- Kritikk/bebreidelser
- Stillhet/pokerfjes
- Fokus på fortid
- Sitte og jobbe med flere ting samtidig
- Personangrep
- Likegyldighet til den andres perspektiv
- Abstraktering av problemet
Avspenning
- Jeg-språk
- Jeg lytter til den andre er ferdig
- Jeg stiller spørsmål for å få ny forståelse
- Jeg uttrykker mine egne ønsker
- Klare, tydelige innmeldinger
- Jeg fokuserer på her og nå, og fremover
- Jeg snakker ferdig om én ting av gangen
- Jeg går etter problemene eller hindringene
- Jeg engasjerer meg i den andres perspektiv
- Jeg forholder meg konkret til problemet