Konfliktene kommer til syne på mange plan i den kommunale hverdagen og på mange nivåer i møte med familien. For å lykkes godt med de tverrfaglige møtene er møteleder spesielt, men også de andre deltakerne, nødt til å synliggjøre konfliktene, bringe dem opp og fram og håndtere dem sammen.

Vi har utarbeidet to lister relatert til konflikthåndtering. Den ene viser hva som kan bidra til å trappe opp konfliktnivået i et møte og gjøre det vanskeligere å jobbe seg godt gjennom konflikter. Den andre viser faktorer som bidrar å senke konfliktnivået slik at vi kan forholde oss åpent og konstruktivt og dele opplevelsene i konflikten slik at vi får håndtert det på en god måte. Målet med konflikthåndtering er at vi skal klare å bli værende i prosessen lenge nok til at partene i konflikten går ut med verdighet og klare behov som de kan få støtte til å oppfylle.

Opptrapping

  • Du-språk
  • Avbrytelser
  • Ledende spørsmål
  • Kritikk/bebreidelser
  • Stillhet/pokerfjes
  • Fokus på fortid
  • Sitte og jobbe med flere ting samtidig
  • Personangrep
  • Likegyldighet til den andres perspektiv
  • Abstraktering av problemet

Avspenning

  • Jeg-språk
  • Jeg lytter til den andre er ferdig
  • Jeg stiller spørsmål for å få ny forståelse
  • Jeg uttrykker mine egne ønsker
  • Klare, tydelige innmeldinger
  • Jeg fokuserer på her og nå, og fremover
  • Jeg snakker ferdig om én ting av gangen
  • Jeg går etter problemene eller hindringene
  • Jeg engasjerer meg i den andres perspektiv
  • Jeg forholder meg konkret til problemet