Forarbeid Stemme

Foto: Hyperredink

Det er svært viktig å forberede elevene godt i forkant - uavhengig om dere gjennomfører i Kommunenes Hus eller i klasserom. Her finner dere læringsressurser til forarbeid.

Lenkeblokk Icon Forarbeid

Etterarbeid Stemme

Foto: Hyperredink

Etter å ha gjennomført Stemme kan dere jobbe videre med tematikken.

Lenkeblokk Icon Etterarbeid

Læringsspillet har som mål å øke den demokratiske beredskapen blant elevene og formidle hvordan lokalpolitiske beslutninger påvirker livet og hverdagen til innbyggerne. For å gjøre læringsopplevelsen mest mulig engasjerende, relevant og troverdig vil undervisningsopplegget bruke reelle data fra hjemkommunen til elevene.

Stemme starter med at elevene føler på kroppen hvordan det er å leve i et autoritært regime. Videre skal elevene bygge opp lokaldemokratiet og spille rollene som folkevalgte og ansatte i administrasjonen. Hele læringsopplevelsen avsluttes med at elevene får en digital verktøykasse som viser hvordan de kan engasjere seg i egen kommune.

Praktisk informasjon

Stemme passer for elever på 10. trinn og i videregående skole og kan gjennomføres med minimum åtte og maksimum 32 elever. Læringsopplegget kan foreløpig bare spilles i kunnskapssenteret i Kommunenes Hus. Men etterhvert vil det også kunne gjennomføres i klasserom, styrt av lærer. Ta kontak dersom dere ønsker å være en pilot-klasse! 

 

Dersom dere skal gjennomføre Stemme i kunnskapssenteret, møter dere opp i resepsjonen i Kommunenes Hus, Haakon VIIs gt. 9. Vi har dessverre ikke noe egnet venteområde, så supert om dere møter presis. Det vil bli servert smoothie til elevene underveis. Spillet varer ca 2,5 timer.

 

Kompetansemål

Opplæringskonseptet er i tråd med ny læreplan, med særlig vekt på det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, samt kompetansemål i samfunnsfag og samfunnskunnskap.

Relevans LK20

Det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap handler om at elevene skal få kunnskap om demokratiets forutsetninger og bli en aktiv medborger. Målet er demokratisk beredskap; at elevene skal bidra til å videreutvikle demokratiet i Norge.

Relevante kompetansemål i læreplan

Samfunnsfag 10. trinn

  • beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer
  • vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår

Samfunnskunnskap vgo

  • utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
  • reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder
  • vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
  • vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten