Publisert: 09.01.2018
De syv kategoriene i prosessplanleggeren er beskrevet under.
- Skjemaer for utfylling av prosessplanen finnes nederst på denne siden.
1. Fremtidsbilde
Hvorfor settes Led skole i gang hos dere? Hva skal Led skole føre til av resultater?
Bruk framtidsbildet dere utviklet i forrige ledd av Led-prosessen.
2. Deltagerforutsetninger
Hvilke styrker, ferdigheter og interesser har deltagerne? Hvordan kan denne kunnskapen brukes til å utvikle trygge ledere med høy gjennomføringskraft?
3. Rammefaktorer
Hvilke rammefaktorer må vi ta hensyn til og hvordan kan vi utnytte mulighetene vi har på best mulig måte?
- Tid
- Økonomi
- Geografi
- Teknologiske hjelpemidler
- Infrastruktur
- Andre ting?
4. Problemstillinger og spørsmål
Hvilke spørsmål må vi stille, i administrasjonen og på skolene, for å finne riktig innretning på Led i vår kommune/fylkeskommune?
Hva trenger lederne på skolene av kunnskap og informasjon for å kunne delta på best mulig måte?
5. Hva skal vi sitte igjen med?
Hvilke konkrete resultater ønsker vi at Led skole skal føre til? For skolelederne, for ledergruppene, for elevene, for skolens ansatte, for kommuneadministrasjonen, for andre interessenter?
6. Evaluering, oppfølging og justering
Hvordan evaluerer vi Led-programmet og resultatene, og hvilken plan har vi for å justere programmet underveis?
Hvordan dokumenterer vi prosessen og resultatene?
Hvordan følges Led opp hos de individuelle lederne og i ledergruppene?
Hvordan følges Led best opp i dialogen mellom skoleeier og skolenes ledere og ledergrupper?
7. Metoder og verktøy for prosessen
Hvilke metoder og verktøy bør vi bruke kan vi best få frem ledernes og ledergruppenes kunnskaper og ferdigheter slik at gevinsten av Led-programmet blir størst mulig?