Hvordan kan skoleledere bidra til at alle ansatte får veiledning og støtte i sitt arbeid med å skape gode læringsprosesser for elevene?
Publisert: 09.01.2019
Lesson Study
Teksten og filmen om Lesson Study er hentet fra Utdanningsdirektoratets hjemmeside
Lesson Study
Lesson Study er en metode hvor lærere i fellesskap planlegger undervisning, observerer hverandre og sammen reflekterer over gjennomført undervisning for stadig å kunne gjøre undervisningen bedre med tanke på elevens læring.
Lesson Study og skolebasert kompetanseutvikling innebærer at ledelsen og lærerne samarbeider med kollegaer, observerer hverandres praksis, samarbeider om å prøve ut ny praksis og vurderer om den fører til ønsket endring.
Lesson Study (LS) - spørsmål til refleksjon
LS - Hva er positivt med måten vi jobber på i dag?
Hva gjør vi på vår skole allerede som ser etter elevenes læring?
Hvordan jobber vi på vår skole for å dele de gode undervisningsoppleggene og metodene?
Hvordan legger vi til rette for refleksjon og diskusjon rundt egen praksis på vår skole?
Hvordan bidrar skoleledelsen til å videreutvikle vår gode praksis?
LS - Hva kan bli bedre med praksisen på skolen?
Hvordan kan vi i personalet sammen utvikle hele skolens undervisningspraksis for å styrke elevenes læring?
Hvordan kan vi sammen dele erfaringer om hva som gir godt læringsutbytte for ulike elever/elevgrupper?
Hvordan kan vi bidra med vår egen kompetanse til våre kolleger?
Hvordan kan våre kolleger bidra til utviklingen av vår egen undervisningspraksis?
Hvordan kan skoleledelsen bidra for å utvikle hele skolens undervisningspraksis?
Hvordan kan vi arbeide for å observere elevenes læring?
På hvilken måte kan vi legge til rette for et slikt arbeid på vår skole?
Hvordan kan vi arbeide for å skape forståelse for og menig med denne utviklingsmodellen?
Hva skal til for å lykkes med å arbeide på denne måten?
Hva kan være sårbart for kollegaer i et slikt utviklingsarbeid?
Hva må vi legge spesielt vekt for å skape trygghet i hele personale når vi utvikler praksis sammen?
Hvordan kan vi finne observasjonsmetoder som setter elevenes læring i sentrum?