Publisert: 30.09.2019
Boken til Jan Merok Paulsen synliggjør betydningen av å se ledelse i sammenheng fra skoleeiernivået og helt fram til kjernevirksomheten i skolen. I følge Paulsen er styrken i denne verdikjeden lenkene som utgjøres av tillitsbasert partssamarbeid og relasjonsledelse fra systemnivået til førstelinjen. Denne verdikjeden kan også forstås som i et stafettløp hvor vekslingene er kritiske. Denne boken handler med andre ord om vekslingene i skoleledelse, og den er skrevet for systemnivået, rektorer, øvrige skoleledere og ikke minst mellomledere i skolen.
Boken skiller også mellom styring og ledelse i grunnskole og videregående opplæring. Boken er både relevant og faglig solid. Både nybegynnere og erfarne vil ha mye å hente her.
Følgende kapittel er med i boken:
- Ledelse fra skoleeier forstått som verdikjede
- Styring gjennom samarbeid og institusjonell tillit
- Kommunale lederskap i en læringsdiskurs
- Dilemmaer i løst koblede systemer
- Rektors ledelse
- Ledelse fra midten
- Rektors ledergruppe
- Elevens motivasjon og mestring
- Avsluttende kommentarer og noen anbefalinger