De unge og deres familier trenger å høre de gode historiene om yrkesmulighetene som finnes i kommunesektoren

Kristin Holm Jensen

Hva er Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NFLP)?

NFLP er en arena for nasjonale myndigheter, utdanningsinstitusjoner, barnehage- og skoleeiere, lærerorganisasjoner og student- og elevorganisasjoner. Formålet med forumet er å dele kunnskap om og synspunkter på lærerutdanning og profesjonsutvikling, og finne frem til gode og omforente tiltak for å styrke kvaliteten på tilbudet i barnehager, skoler og lærerutdanninger. Det siste året har rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket vært et sentralt tema, og resultert i en egen strategi.

I februar 2024 gikk partene i Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NFLP) sammen om en strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket.
I NFLP sitter nasjonale myndigheter, utdanningsinstitusjoner, representanter for kommuner og fylkeskommuner og private eiere, lærerorganisasjoner og elev- og studentorganisasjoner.
 

Framsnakke yrket sammen 

Organisasjonene som står sammen om rekrutteringsstrategien gjør nå en felles innsats frem mot søknadsfristen 15. april til høyere utdanning. Sammen skal vi jobbe for å fremheve læreryrket når søknadsportalen åpner 1. februar. 

- Vårt felles må er å rekruttere flest mulig kvalifiserte lærere til skole og barnehage, og sørge for at de trives og blir i yrket, sa styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen, da strategien ble inngått. - Da må vi få fram hvilken god og spennende arbeidsplass barnehager og skoler er. Det er akkurat det partene er blitt enige om å gjøre i denne perioden fremover nå.  

Fakta om lærerutdanninger

  • Kommunene opplever økte rekrutteringsutfordringer for de fleste yrkesgrupper. I hovedsak er det god tilgang på lærere til grunnskolen, mens mange kommuner har utfordringer med å rekruttere nok barnehagelærere. I videregående er det enkelte utfordringer til noen yrkesfag. 
  • Store internasjonale undersøkelser som TALIS (og TALIS Starting Strong for barnehage) viser at ni av ti lærere er tilfredse med arbeidsplassen sin. Hele 97 prosent av de ansatte i barnehagene sier det samme.   
  • Turnovertallene for lærere i skolen er lave sammenliknet med andre grupper, og har vært stabilt lave både gjennom lang tid. Også tallene for pedagogiske ledere ligger godt under gjennomsnittlig turnover i kommunal sektor. 
  • Kommunene gjør en rekke ulike tiltak for å gi bedre arbeidsvilkår og arbeidsforhold for ansatte i skoler og barnehager.  
  • Blant annet legger de til rette for kollektiv og individuell kompetanseutvikling, med betydelig støtte fra kompetanseordningene.  
  • Sykefraværet i norske barnehager er høyt, med omtrent 9,5 prosent legemeldt fravær. Dette skaper en utfordrende situasjon for mange barnehager.  
  • Et stort antall kommuner benytter for eksempel metodene og verktøyene utviklet i IA- bransjeprogram barnehage, med rollekurs, barnehageHMS og andre ressurser. Dette gir gode resultater på sykefraværet. 

Oppfordrer kommunene til å snakke med ungdommene 

-Lærere skal åpne døra til fremtiden for elevene, og vi vet at de motiveres av dette viktige samfunnsoppdraget. Vi vet blant annet at mange unge velger å jobbe et år i barnehager og skoler før de tar sine yrkesvalg, sier avdelingsdirektør for oppvekst, kultur og utdanning i KS, Kristin Holm Jensen. - KS oppfordrer nå kommuner som arbeidsgivere til å ta en prat med disse ungdommene om mulighetene som ligger i en lærerutdanning. Ikke alle er klar over alle mulighetene og mangfoldet som ligger i disse utdannelsene.  
 
Det er også mange myter og kanskje fordommer om læreryrket, og andre yrker i kommunen, som ikke stemmer. Blant annet er lærere en av yrkesgruppene som trives aller best på jobb, de slutter sjeldnere enn andre yrkesgrupper i kommunal sektor og de tjener bedre enn mange tror. Dette er viktig informasjon for dem som skal søke høyere utdanning som nå skal spres i mange kanaler.  

- De unge og deres familier trenger å høre de gode historiene om yrkesmulighetene som finnes i kommunesektoren, og i dette samarbeidet løfter vi fram læreryrket, sier Holm Jensen.  

Nasjonalt prosjekt for lærerrekruttering har som mål at flere søker lærerutdanning og bidrar til at fremtidige søkere til yrket har relevant kunnskap om hva det vil si å være lærer i barnehage og skole: Bli lærer – Inspirer og gjør en forskjell for fremtiden!