Både skoleledere, lærere og andre ansatte i skolene trenger mer tid til undervisning, fag- og skoleutvikling.

Gunn Marit Helgesen

Hvordan er det å være skoleleder, og ha ansvar for å innfri alle krav, rettigheter, plikter og pålegg?  Er det mulig å innfri alle nasjonale krav, eller må rektor daglig velge mellom hvilke lover som skal brytes?   

Hvordan kan vi bidra til å gi skolelederne og andre i skolesektoren mer tillit og handlingsrom?  Klarer nasjonale politikere å motstå fristelsen med å innføre stadig nye krav, og kan de avvikle noen av de vi har?   

Filmen er et oppspill til debatt om hverdagen for en skoleleder, og det omfattende arbeidet de har med å følge opp, rapportere og dokumentere at alle nasjonale krav og regler blir fulgt. Målet er å bidra til bedre forståelse for verdien av lokalt selvstyre, tillit og handlingsrom for ansatte i kommunal sektor. 

Se filmen her: 

- Både skoleledere, lærere og andre ansatte i skolene trenger mer tid til undervisning, fag- og skoleutvikling. Det krever mindre statlig detaljstyring og mer ressurser til kommuner og skoler. Kommunene må også sørge for god ledelse av skolen, med god støtte og ikke for sterk styring av skolen, sier styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen.   

Mye går bra i norsk skole og de aller fleste elevene trives godt og lærer mye. Skoleledere, lærere og andre ansatte opplever et veldig meningsfylt arbeid, og turnover i skolen er lavere enn for andre deler av kommunal sektor. 

- Vi ser imidlertid av flere rapporter at skoleledere er under press, og opplever høy arbeidsbelastning. Årsakene er som vanlig sammensatte, men noen faktorer kan bidra til å forklare situasjonen:   

  • For mye tid til å følge opp lover, forskrifter og administrativt arbeid, og for lite tid til skoleutvikling.
  • En økende uro i barne- og ungdomsgruppa generelt slår sterkere inn i skolen, i form av økt mobbing, mer psykisk uhelse og også mer vold og trusler.
  • Strammere kommuneøkonomi rammer også skolen, med tøffere prioriteringer og mindre midler til å satse.
  • Veldig høye forventninger fra elever, foreldre og samfunnet om hva skolen skal bidra med, og hvilke utfordringer de skal løse.