Både skolene og kommunesektoren har begrenset med ressurser, og regjeringen må sørge for at det følger penger med nye satsinger

Gunn Marit Helgesen

Stortingsmeldingen: En mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn

Foto: Shutterstock

Lenkeblokk Icon Les meldingen her

- Det er bra at regjeringen følger opp innspillene fra KS om å styrke laget rundt elevene. Mer praktisk og variert undervisning, satsing på arbeidslivsfag og valgfag er også gode grep. Men, både skolene og kommunesektoren har begrenset med ressurser, og regjeringen må sørge for at det følger penger med nye satsinger, sier Helgesen.

KS mener også at det er viktig at de nye satsingene er i tråd med, og ikke på tvers av, de nye læreplanene som nylig er innført etter grundig samarbeid med partene i skolesektoren.

I stortingsmeldingen omtales også systemet for kvalitetsutvikling i skolen, som består av elevundersøkelser, prøver og analyseverktøy.

Kommunene har det overordnede ansvaret for elevenes trivsel og læring, og må fortsatt få god informasjon for å ta dette ansvaret. Det kan være positivt at de nasjonale prøvene utvikles til å bli en bedre støtte for lærernes arbeid, men da må kommunene ha andre kunnskapskilder for å følge utviklingen i skolen, sier Helgesen.  

Plan for digitale verktøy i skolen

Skolens formål er å åpne døra til fremtiden for elevene, gjennom utdanning og dannelse.
- Dagens verden og fremtiden er digital, og digitale ferdigheter er en grunnleggende ferdighet som elevene trenger både for læring og livsmestring, sier Helgesen. KS og regjeringen har sammen laget en strategi for balansert og ansvarlig bruk av digitale verktøy i skolen, og her finner vi en rekke tiltak for å støtte skolen og lærerne bedre i arbeidet. Nye undersøkelser fra KS bekrefter også at kommunenes innkjøp av bøker og digitale læremidler er balansert, påpeker Helgesen.