Publisert: 19.02.2025
Et av de feltene som bør styrkes er lederforankret veiledning av ansatte i det kommunale barnevernet.
Sluttrapport og resultater fra aksjonsforskning i tre barneverntjenester lanseres både fysisk og digitalt hos KS fredag 28. februar.
Arrangementet er fra klokka 10-11.
Gå direkte til påmelding
Målgruppe: Alle med ansvar og interesse for utvikling og kvalitetssikring av i det kommunale barnevernet.Denne rapporten er et resultat av forskningsprosjektet Systematisk veiledning for god kvalitet i det kommunale barnevernet (forkortet LedVei). Prosjektet springer ut av et samarbeid mellom Kommunesektorens organisasjon (KS) og RKBU Midt – Norge (Institutt for psykisk helse) og bygger på KS sin satsing på å styrke ledelsen i det kommunale barnevernet.
Skal øke kunnskapen
Målet med rapporten "Hvordan styrke systematisk veiledning for god kvalitet i tjenesten" er å bidra til økt profesjonalisering av lederoppgavene i barnevernet og god oppfølging av ansatte. Forskningsprosjektet skal øke kunnskapen om hvordan de kommunale barneverntjenestene gjennomfører veiledning for ansatte, hvilke behov barnevernansatte og ledere har for veiledning, samt opplevde styrker og svakheter ved veiledningen slik den blir praktisert.Prosjektet ble initiert på grunn av manglende kunnskap om hvordan og i hvilket omfang veiledning gjennomføres i barneverntjenestene, samt hvilke erfaringer ledere og ansatte har med veiledning. Det er også begrenset kunnskap om hvordan veiledning er forankret i ledelsen og organiseringen av tjenestene. Formål med studien var å belyse disse temaene.
- Det stilles store krav til ledelse
- Et av de feltene som bør styrkes er lederforankret veiledning av ansatte i det kommunale barnevernet. Det stilles store krav til ledelse av barnevernet i kommunene, sier spesialrådgiver Gro Sannes i KS.
- Fagfeltet er i endring med barnevernreformen som gir et økt faglig og økonomisk ansvar for barnevernet. Endringene vil samlet sett sette større krav til ledelse fra både politisk og administrativ side. Formålet med forskningsprosjektet har vært å øke kunnskapen om hvordan de kommunale barneverntjenestene gjennomfører den lovpålagte veiledning av ansatte, hvilke behov barnevernansatte og ledere har for veiledning, samt opplevde styrker og svakheter ved veiledningen slik den blir praktisert.