Publisert: 18.11.2020
- Vi ønsker å tydeliggjøre kommunes forventninger til barnehagenes arbeid med det psykososiale barnehagemiljøet, sier Eva Hauger Gjersvold, kommunalsjef for barnehage i Kristiansand kommune.
Kommunen ønsker å skape best mulig sammenheng mellom kap.9A i Opplæringsloven og endringer i barnehageloven fra 1. januar 2021 og tror veilederen kan bidra til dette.
Høsten 2017 ble det utarbeidet en lokal veileder for skolene i Kristiansand kommune relatert til endringene som ble innført. Arbeidet med veileder for barnehagene bygger så langt det er mulig på samme grunnlag. Hensikt er nå å tilrettelegge for best mulig sammenheng mellom barnehage og skole.
- Er det som barnehageeier eller -myndighet kommunen har tatt dette initiativet?
- Både og. Som barnehageeier for å lage forpliktende retningslingslinjer for kommunale barnehage og som barnehagemyndighet for å gjøre tilpasninger til retningslinjene slik at de kan tjene som veileder/veiledning overfor private barnehager, sier Eva Hauger Gjersvold.
- Hvem er målgruppe for veilederen?
- Målgruppen er alle som arbeider i barnehager og støttesystemer i Kristiansand. Det lages forpliktende retningslinjer for ansatte i kommunen. Veilederen gjelder for alle private barnehager for å gi veiledning og «drahjelp» i dette arbeidet.
- Hva er foreldrenes rolle i utarbeidelsen og bruken av veilederen
- Kommunens foreldreutvalg for barnehage er deltakere i referansegruppen. Veilederen gir en anbefaling om at alle barnehagene skal bruke verktøyet: Dialogmodelen.no. der arbeidet med å forebygge et trygt og godt barnehagemiljø hvor dialogen mellom foreldre og ansatte er hovedfokus.
- Hvordan arbeider kommunen ovenfor barnehagene for å implementere veilederen?
- Det arbeides med implementering både i ledernettverk og barnehagenettverk. Det legges vekt på holdninger,kunnskap og handlinger ut fra et barnesyn som vektlegger alle barns rett til å være en del av barnefellesskapet i barnehagenen forståelse Kommunen har tydelige forventninger til at barnehagene bruker veilederen i arbeidet med det psykososiale miljøet.
- Hva tenker dere at andre kommuner kan lære av deres arbeid?
- Å være tydelig på hvilket menneskesyn, barnesyn og hvilke verdier som skal gjenspeiles i alt arbeid med barn og unge i Kristiansand. Sterkt fokus på barns perspektiv – barns egne opplevelser. Viktigheten av å trekke barnekonvensjonen og grunnloven inn i arbeidet på en systematisk måte. Viktigheten av å arbeide med gode sammenhenger mellom barnehage og skole.
- Hva vil være hovedinnholdet i veilederen?
- Barns rettigheter (Barnekonvensjonen, Grunnloven, Barnehageloven)
- Verdigrunnlag for barnehager og skoler i Kristiansand
- Definisjoner av barnehagemiljø
- Hva er mobbing?
- Barnehagens forebyggende arbeid - årshjul
- Virkemidler for et trygt psykososialt barnehagemiljø
- Fysisk barnehagemiljø
- Aktivitetsplikt
- Tverrfaglig innsats
- Felles mal for aktivitetsplan