Publisert: 13.11.2018
Kommunen og fylkeskommunen setter sammen en utvalgt gruppe som forplikter seg til å delta på alle samlingene i programmet. Den kan for eksempel bestå av:
Ordfører, komitéleder, kommunedirektør, kommunalsjef, skolefaglig/barnehagefaglig rådgiver, rektor (grunnskole, videregående, kulturskole), barnehagestyrer, medlem av ungdomsråd/elevråd og hovedtillitsvalgt.
For å ivareta det helhetlige perspektivet i programmet anbefales det å opprette en referansegruppe i kommunen og eventuelt fylkeskommunen. Denne gruppa deltar ikke nødvendigvis på samlingene, men bidrar til å ivareta samarbeidet i laget rundt barnetog til å stimulere til økt samhandling på tvers av tjenestene. Det er viktig å engasjere elever, foreldre, PPT, barnevern, helse, kultur og frivilligheten i arbeidet.
Folkevalgte har fire sentrale roller:
- Representasjonsrollen
- Styringsrollen
- Lederrollen
- Arbeidsgiverrollen
Folkevalgte skal på den ene siden lytte og være i dialog med lokalsamfunnet og på den andre siden fatte beslutninger. Gjennom KS Folkevalgtprogram og boka Tillit kan lokalpolitikere få opplæring i sin rolleforståelse. I ABSOLUTT-programmet retter vi særlig oppmerksomheten mot den samhandlingen som er nødvendig for å ivareta ansvaret kommunene og fylkeskommunene har for barn og unges læring, utvikling, trivsel og tilhørighet. Programmet gir mulighet til å utvikle felles forståelse, kunnskapsgrunnlag og tillit.
Noen steder velger kommunene en koordinator som leder arbeidet i kommunen og som setter sammen lokale arbeidsgrupper. De lokale arbeidsgruppene kan bestå av personer fra ulike tjenester, fra ungdomsråd, og både fra administrasjon og folkevalgte. Det er imidlertid viktig at de lokale arbeidsgruppene følger reglene i Kommuneloven. Folkevalgte og administrasjonen kan delta sammen på nettverkssamlinger og drøfte i grupper de generelle spørsmål som tas opp. De kan også delta i møter mellom samlingene, hvor tema som ble behandlet i samlinger drøftes. Men dersom de skal jobbe i grupper med disse spørsmålene i egen kommune, opp mot tjenestetilbudet i egen kommunen, er det viktig å følge kommunelovens regler for organisering og oppnevnelse av utvalg.
Dersom en slik gruppe organiseres på en slik måte og behandler slike saker at det etter kommuneloven § 5-4 i realiteten er et politisk utvalg, er det kommunelovens regler for oppnevning, sammensetning og organisering av utvalg som må følges. Det har også den konsekvens at ansatte og folkevalgte ikke kan sitte i samme utvalg/arbeidsgruppe. Desto mer fast slik møtevirksomhet er, desto lengre tid det strekker seg over, og desto mer det knytter seg til konkrete saker og oppgaver kommunen har, desto større grunn er det for å anse at det vil kunne stride mot kommunelovens regler om utredning, folkevalgte organer, saksbehandling, mv. Grensene her er ikke alltid klare, men vi anbefaler at kommunene er bevisst på reglene i kommuneloven om hva som er et folkevalgt organ, og hvilke regler som i så tilfelle må følges, og at dette også vurderes ved eventuelle nedsettelse av arbeidsgrupper i forlengelse av deltakelse på nettverksamlinger i regi av ABSOLUTT.