Tillit er avgjørende for god ledelse. Å bygge tillit er en nøkkel til din legitimitet som leder og din evne til å påvirke, inspirere og få ting gjort. Tillit må bygges fra første dag i lederjobben og utvikles over tid. Som leder må du vise at andre kan stole på deg – det du sier, må samsvare med det du gjør. Du er en rollemodell for dine medarbeidere og skal utvikle en god kultur som bygger på organisasjonens verdier.
Som leder er det avgjørende at du har tillit til at medarbeiderne dine har kompetansen som trengs for å løse oppgavene de er ansatt for å gjøre. Når du stoler på medarbeiderne dine og legger til rette for mestring og kompetanseutvikling, styrker du deres motivasjon og engasjement.
Ledelse er en kontinuerlig læringsprosess- du lærer mens du leder. Det innebærer å reflektere over egen praksis, og være bevisst på hvordan du påvirker dine medarbeidere gjennom egen atferd og kommunikasjon.
Som ny leder i den kommunale sektoren beveger du deg nå inn i et terreng med ulike roller, relasjoner og oppgaver som krever ulike ferdigheter. Hvilke ferdigheter som kreves av deg, avhenger av situasjonen og relasjonen du befinner deg i. Ingen dager er like! Hver dag må du håndtere ulike utfordringer: Medarbeidere som blir syke eller slutter, driftsoppgaver som ikke kan vente, eller omstillingsprosjekter som skal gjennomføres.
For å være en god og effektiv leder må du ha ferdigheter innenfor disse tre områdene: Relasjoner, endring og oppgaver.
Relasjon
Som ny leder vil du oppleve at det kan gå mye tid til drift og løsning av oppgaver. Det er samtidig viktig at du utvikler gode relasjoner til medarbeiderne dine. Det handler om å forstå hva dine medarbeidere er opptatt av, og hvordan du kan bygge tillit og grunnlag for godt samarbeid. Det handler også om hvordan du kan legge til rette for at hver enkelt kan mestre og utøve sine arbeidsoppgaver enda bedre. Det er ofte på det relasjonelle planet at misforståelser og konflikter oppstår. Å bygge gode relasjoner kan være emosjonelt krevende. Det er derfor viktig å lytte til og gi tilbakemeldinger til medarbeiderne dine. Dette er ferskvare, og du må være til stede og gjøre det der og da. Dette bidrar til at de opplever å få støtte og omsorg fra deg, og at du forstår medarbeiderens kompetanse, gir dem tilstrekkelig autonomi og tar hensyn til deres behov og interesser.
Oppgaver
Oppgaver handler om daglig drift. Dette er gjerne ansvarsområdet i din stillingsbeskrivelse, og oppleves derfor kanskje som enklere å forstå og mestre. Det handler om å sette mål, å være god på struktur og styring etter mål og rammer, å ha gode rapporteringssystemer og å følge opp resultater. Du må være kjent med prosedyrer, regler og retningslinjer og vite hva som er kravene til de oppgavene som skal utføres. Og sikre at de ansatte har den kompetansen som kreves.
Endring
Endring handler om videreutvikling og det langsiktige, og å utvikle strategier som legger til rette for dette. Det handler om å tilpasse seg omgivelsene og rammebetingelsene, og tenke nytt. Nytenkning krever at du legger til rette for rutiner og strukturer som støtter opp under utvikling av nye ideer, eksperimentering og nye samarbeidsformer. Det langsiktige innebærer usikkerhet, der du ikke vet hva sluttresultatet blir. Derfor må du våge å jobbe under usikkerhet og endring, prøving og feiling og utvikle egne ferdigheter for å skape en kultur for innovasjon og bruk av ny teknologi.
Det er også viktig å erkjenne at vektingen mellom endring, oppgaver og relasjoner kan endre seg over tid, og som leder må du beherske samspillet mellom alle tre for å lykkes med endringer og endringsledelse. For eksempel, gode relasjoner er avgjørende for å skape tillit, som igjen er essensielt for å lykkes med både daglig drift og endring. Tenk derfor på «tre om dagen» - å fokusere på oppgaver, relasjoner og endring hver dag.