Utdanningen har gitt nye tilnærminger og måter å løse ting på. Verktøy bidrar også til økt trygghet.

Deltaker Nasjonal lederutdanning

1.600 ledere har gjennomført Nasjonal lederutdanning. Utdanningen er et samarbeid mellom KS og Helsedirektoratet på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. Handelshøyskolen BI er ansvarlige for gjennomføringen.  

Rambøll Consulting og Agenda Kaupang har nå evaluert lederutdanningen. De har undersøkt i hvilken grad utdanningen bidrar til å styrke ledere i kommuner og fylkeskommuner. Slik at de blir dyktige veivisere for god drift, involverer omgivelsene, skaper læring og mestring og utvikler både egen og andres kompetanse. 

Lenkeblokk Icon Les hele evalueringen her

Fornøyde deltakere 

Evalueringen viser at deltakerne er veldig fornøyd med den praktiske gjennomføringen og eget læringsutbytte. De sier at utdanningen har gitt dem ny kunnskap, ført til refleksjon rundt egen lederadferd og bekreftet hva de gjør riktig som ledere. 

Å delta flere fra samme kommune oppleves som en fordel. Det bidrar til å skape et felles språk og forståelse av sammenhenger og mekanismer. Det tillater også refleksjon og sparring rundt utfordringer i kommunen og styrker forståelsen av hverandres rammevilkår på tvers når de kommer fra ulike tjenesteområder.   

Utdanningen har gjort deltakerne tryggere i lederrollen, blant annet ved å gi et utvidet perspektiv og økt forståelse for prosesser og mekanismer. Deltakerne opplever å ha fått styrket sine evner til å arbeide med kvalitets- og endringsarbeid. Særlig undervisningen som omhandlet endring opplever de som nyttig. Den har bidratt til konkrete endringer de har gjort på arbeidsplassen. 

Fornøyde kommuner 

Andre ledere og ansatte i deltakernes kommuner forteller om en styrking av deltakernes lederegenskaper under og etter deltakelse på utdanningen. De mener lederne har fått en større forståelse for organisasjonen som helhet, og at de har blitt mer opptatt av å jobbe strategisk i kommunen og være tydeligere i sin kommunikasjon opp mot ledelsen. 

Flere av deltakerne sier at de har brukt prosjektoppgaven til å belyse aktuelle utfordringer på arbeidsplassen, og muligheten prosjektoppgaven gir til å øve seg underveis i studiet med tanke på egen utvikling. I tillegg har deltagerne styrket forutsetningene for samarbeid mellom ulike profesjoner og tjenester.   

Studiet har gitt deltakerne en skikkelig inspirasjon og motivasjon for økt kompetansen, der åtte av ti sier de ville hatt utbytte av videre ledelsesutdanning.