Publisert: 16.08.2023
Innholdet in denne artikkelen er sendt som brev til alle landets kommunedirektører fra administrerende direktør Lasse Hansen og områdedirektør for arbeidsliv Tor Arne Gangsø i KS. Utarbeidelse av denne artikkelen har KS gjort i samarbeid med Norsk Kommunedirektørforum.
En god start er viktig for å etablere et godt samarbeid mellom politisk og administrativ ledelse.
Det viktigste bindeleddet
Ordfører er det viktigste bindeleddet mellom politisk og administrativt nivå og en god og avklart kontakt med deg som kommunedirektøren er derfor viktig og nødvendig.
Tenk gjerne både på ordfører og varaordfører, som begge er den nye politiske ledelsen. Noen varaordførere sier at det er viktig å være involvert hele veien for å kunne steppe inn raskt når det er nødvendig.
Ordfører har kommunestyret, kommunedirektør og administrasjonen i kommunen å støtte seg på. Det ligger flere formelle oppgaver til vervet, men ordfører har likevel en stor frihet til å utforme ordførervervet som hen selv ønsker. Måten å fylle rollen på vil derfor variere fra ordfører til ordfører, og lokale forhold gir ulike rammer for ordførers arbeid og oppgaver. Det finnes derfor ingen fasit på disse uformelle rollene.
Forberedelse
Sett av god tid til å møte ordfører og varaordfører den første dagen og gjerne de påfølgende ukene.
Det er fint å forberede en del praktiske ting før ny politisk ledelse kommer, som klargjøring av kontor, bestilling og rigging av IKT utstyr, eventuelt annet kontorutstyr, møbler, nøkler, kort, navneskilt på døren. Sjekk ut hva ny politisk ledelse har behov for av utstyr. Kjøp gjerne en blomst til kontoret. Det er alltid hyggelig og viser at personen er ventet og ønsket velkommen. Informer om kaffeavtaler, kantine- og lunsjtider og andre praktiske ting.
Den første uken
De første månedene
Det første halvåret/året
Noen gode tips:
- Avtal faste ukentlige møter og bli enige om hvem som setter opp agenda, innkaller, og hvem som skal delta- politisk ledelse og kommunedirektørens ledergruppe?
- Avklar hvilke møteplasser dere har, og ønsker å ha, formelle og uformelle.
- Spis lunsj sammen en gang hver uke
- Avtale et fast møte i halvåret der dere snakker om hvordan samarbeidet fungere.
- Har dere avklart ansvarsfordeling og etablert en struktur og rutine for fordeling av politiske saker?
- Hvilke støttepersoner har politisk ledelse?
- Hvilken informasjon er det viktig at vi gir hverandre og når skal vi informere hverandre?
- Hvordan kan politisk ledelse og kommunedirektør bidra til en saklig og ryddig politisk kultur og et godt politisk samarbeidsklima?
- Hvilke råd vil du gi til ordfører for at hen skal lykkes i rollen? Hvordan kan dere spille hverandre gode?
- Hvordan håndtere media, hvem gjør hva?
Tips: evaluering: Det kan være en god ide å evaluere samarbeidet hvert halvår.
Mer informasjon her om nytt verktøyFakta/erfaring og dokumentasjon:
Som kommunedirektør har du en sentral rolle og ansvar for å bygge tillit og legge til rette for en god dialog. Tillit er ikke noe som oppstår spontant en gang for alle, men må skapes og opprettholdes over tid. En god velkomst kan virke positivt og gi flere gevinster med tanke på det videre samarbeidet med politisk ledelse.
Forskning viser at kommunedirektører som opplever at det er et godt politisk klima i kommunen, med samarbeid mellom partiene, klare politiske vedtak og folkevalgte som opptrer ryddig og saklig overfor administrasjonen, er også de kommunedirektørene som opplever et godt samarbeid med ordfører.
KS FoU’en, gjennomført av Universitetet i Agder 2021, viser at jo oftere ordfører og kommunedirektør møtes uformelt, desto bedre oppleves samarbeidet. Slik sett viser dette at det også bør legges til rette for uformelle møter ved siden av den mer formaliserte kontakten.
Avklar rollene
Det er ikke et entydig skille mellom politikk og administrasjon. Det er derfor viktig at ordfører, varaordfører og kommunedirektøren avklarer rolleforståelsen. Det vil alltid være en dynamisk relasjon mellom politikk og administrasjon. Skal dette forholdet bli godt, kreves det respekt og aksept for de ulike rollene. Det betyr at rolleforståelsen aldri kan avklares en gang for alle.
Når det gjelder samspill og samarbeid, så er det ikke bare snakk om politiske ledelse og deg som kommunedirektøren. Et godt lederskap involverer hele kommunestyret. Det eksisterer ikke en klar og entydig arbeids- og ansvarsfordeling mellom det politiske og administrative nivået. Dette er noe som vil variere avhengig av situasjon.
Kommuneloven fastsetter rammen for kommunedirektørens rolle, ansvar og myndighetsområde. I ny kommunelov er intensjonen en styrket rolle for blant annet det løpende personalansvaret, og ansvaret for intern kontroll. Det vil si at du som kommunedirektør har et stort lederansvar for den administrative hverdagen, og hvordan organisasjonen opptrer og presterer.
Mer informasjon her:
Rapport om styrket lederskap i kommunal sektor del 1
Rapport om styrket lederskap i kommunal sektpr del 2
Ny kommunelov: Praktiske eksempler og konkrete svar
Se KS webinaret her: