Til hovedinnhold
Steg 7

Drift- og gevinstrealisering

Når den nye arbeidsplanen er iverksatt, må dere vurdere effekten løpende gjennom planperioden for å oppnå ønsket situasjon. Dette bør dere begynne med tidlig for å samle nok innsikt før neste planperiode.

Når den nye arbeidsplanen er iverksatt, må dere vurdere effekten løpende gjennom planperioden for å oppnå ønsket situasjon. Dette bør dere begynne med tidlig for å samle nok innsikt før neste planperiode.

 

For å finne ut om arbeidsplanen fungerer i praksis, må de ansatte involveres. Her er personalmøter, individuelle medarbeidersamtaler og partssammensatte møter som prosjektgruppemøter og HMS-møter gode arenaer. Hvor mange møter og samtaler som er nødvendig, avhenger av lengden på planperioden.

 

Ta utgangspunkt i de forrige stegene. Her skal leder og medarbeider snakke sammen om:

 

  • Om de ansatte opplever en bedre balanse mellom arbeid, restitusjon og hvile
  • Hvordan de ansatte opplever at det er å jobbe langvakter, med hensyn til å gjennomføre oppgaver og pauser
  • Om ansatte opplever endringer (positive og negative)

 

Ledelsen må også vurdere følgende sammen med den partssammensatte gruppa:

 

  • Fordelingen mellom oppgavemengde, kapasitet og sammensetningen av kompetanse
  • Om økonomien på avdelingen har blitt påvirket
  • Om brukere opplever endringer
  • Om det har blitt mer eller mindre fravær og innleie
  • Hva som skal til for å oppnå enda bedre resultater
  • Hva som kan forbedres underveis
  • Hva som forbedres i neste planperiode

 

Tips: Gjennomfør jevnlige statusmøter, gjerne i forbindelse med personalmøter.

KONTAKT