Når den nye arbeidsplanen er iverksatt, må dere vurdere effekten løpende gjennom planperioden for å oppnå ønsket situasjon. Dette bør dere begynne med tidlig for å samle nok innsikt før neste planperiode.
For å finne ut om arbeidsplanen fungerer i praksis, må de ansatte involveres. Her er personalmøter, individuelle medarbeidersamtaler og partssammensatte møter som prosjektgruppemøter og HMS-møter gode arenaer. Hvor mange møter og samtaler som er nødvendig, avhenger av lengden på planperioden.
Ta utgangspunkt i de forrige stegene. Her skal leder og medarbeider snakke sammen om:
- Om de ansatte opplever en bedre balanse mellom arbeid, restitusjon og hvile
- Hvordan de ansatte opplever at det er å jobbe langvakter, med hensyn til å gjennomføre oppgaver og pauser
- Om ansatte opplever endringer (positive og negative)
Ledelsen må også vurdere følgende sammen med den partssammensatte gruppa:
- Fordelingen mellom oppgavemengde, kapasitet og sammensetningen av kompetanse
- Om økonomien på avdelingen har blitt påvirket
- Om brukere opplever endringer
- Om det har blitt mer eller mindre fravær og innleie
- Hva som skal til for å oppnå enda bedre resultater
- Hva som kan forbedres underveis
- Hva som må forbedres i neste planperiode
Tips: Gjennomfør jevnlige statusmøter, gjerne i forbindelse med personalmøter.