Til hovedinnhold
Steg 5

Utvikling av ansattbeholdningen

Dere har nå avklart bemanningsplanen som dekker tjenestebehovet. Nå skal ansattbeholdningen dekke bemanningsplanen. Dersom ansatte har vært tett involvert i prosessen frem til nå er det lettere å få ansatte til å dekke behovet.

Dere har nå avklart bemanningsplanen som dekker tjenestebehovet. Nå skal ansattbeholdningen dekke bemanningsplanen. Dersom ansatte har vært tett involvert i prosessen frem til nå er det lettere å få ansatte til å dekke behovet.

 

Utvikling av ansattbeholdningen handler om å bygge kompetanse og planlegge for når og hvor mye den enkelte skal jobbe. Målet er at ansattbeholdningen samlet dekker behovet for bemanning og kompetanse i neste planperiode.

 

Snakk med de ansatte

Nå skal nærmeste leder bruke kartleggingen av bemanningssituasjonen som ble gjort under evalueringen av forrige planperiode.

 

Finn ut:

 

  • Hvem gjennomførte de ulike tjenestene i forrige planperiode
  • Hvilket ansettelsesforhold hadde de
  • Når var den enkelte ansatte satt opp på vakt
  • Hvordan var forholdet mellom avtalt arbeid og merarbeid
  • Gjennomførte noen arbeid som bryter med lov og avtaleverk

 

 

Når punktene over er kartlagt, gjennomfører nærmeste leder individuelle medarbeidersamtaler. Her er hensikten å finne ut hva den enkelte kan bidra med i forhold til avtalt arbeidstid.

 

I samtalen utforsker leder og ansatt det faktiske arbeidet i forrige planperiode:

 

  • Hvordan opplever du fordelingen av arbeidet gjennom døgnet, uka og året?
  • Hvordan påvirker arbeidstiden deg i forhold til helse, gjennomføring av arbeid, fritid, hvile og restitusjon?
  • Hvilke områder trenger du å utvikle kompetansen din på?
  • Hva kan du bidra med i neste planperiode for å dekke bemanningsbehovet?

 

Her legger vi vekt på hva som kan forbedre situasjonen for den enkelte slik at ansattbeholdningen lykkes med å møte omstillingsbehovet.

 

Tips: Disse spørsmålene kan enkelt inkluderes i en vanlig medarbeidersamtale.

 

 

Samle partene

Når medarbeidersamtalene er gjennomført, møtes den partssammensatte gruppa. De skal oppsummere og vurdere forsvarligheten med arbeidstidspraksisen i forrige planperiode knyttet til:

 

  • Tjenestekvalitet
  • Pasientsikkerhet
  • Arbeidsmiljø
  • Drift

Få oversikt over punktene over ved å kartlegge: 

  • Forholdet mellom arbeidsoppgaver på hverdager og i helger
  • Hvor mye av den faktiske arbeidstiden var merarbeid og overtid
  • Når i løpet døgnet, uka og året det ble utført mest merarbeid og overtid
  • Hvor mye av faktisk arbeidstid som brøt med Arbeidsmiljøloven

 

Den partssammensatte gruppa vurderer videre hvor god dagens praksis er i forhold til hvordan arbeidskraften blir forvaltet.

 

Funnene brukes for å vurdere hvor godt arbeidstidspraksisen møtte tjenestebehovet, og hvilke grep som skal tas i neste planperiode.

Herunder:

  • Vaktlengder
  • Kompetansesammensetting
  • Balanse mellom arbeid, hvile, restitusjon og fritid
  • Behov for endring av ansattbeholdningen

 

Her avklares omstillingsbehovet basert på medarbeidersamtalene og de ansattes ønsker knyttet til fordeling av arbeidstid i neste planperiode.

 

Den nye ansattbeholdningen er grunnlaget for utvikling av den nye arbeidsplanen. Derfor er det viktig at ansattbeholdningen sees opp mot det totale behovet i neste planperiode.

 

KONTAKT