Til hovedinnhold
Steg 2

Avklare behov og krav

Gode analyser og planlegging innenfor gjeldende rammer og ressurser er viktig når vi organiserer arbeidet og arbeidstiden. I dette steget skal dere avklare hvilke føringer som gjelder for tjenesteområdet i neste planperiode.

Gode analyser og planlegging innenfor gjeldende rammer og ressurser er viktig når vi organiserer arbeidet og arbeidstiden. I dette steget skal dere avklare hvilke føringer som gjelder for tjenesteområdet i neste planperiode.

 

Her får dere oversikt over hva dere bør se på:

 

  • Føringer
  • Brukerbehov
  • Arbeidspraksis
  • Organisatoriske grep
  • Rammeavklaringer
  • Ansattes behov

 

Følg disse stegene for å gjøre det på en ryddig måte:

 

1. Finn ut hvilke føringer som gjelder i neste planperiode.

Disse setter tydelige rammer på mulighetene. Det viktigste her er budsjett. Det kan inkludere både årsverk og variabel lønn.

 

Nye strategier som økt bruk av frivillige eller implementering av ny teknologi er også viktige føringer i tillegg til mål og kvalitetskrav. Det kan dreie seg om økt gjennomsnittlig stillingsstørrelse, satsing på etisk kompetanseheving og pasientsikkerhet.

 

2. Se på brukerbehovet i neste planperiode.

Hva er det viktig å ta hensyn til?

 

Se om vedtakene er oppdaterte, hva de sier og vurder disse opp mot gjeldene praksis. Basert på behovene får dere en oversikt over hvilke krav som stilles til kompetanse, kontinuitet og stabilitet.

 

3. Hva blir viktig for arbeidspraksisen i neste planperiode?

Målet for dette punktet er å styrke kvaliteten i tjenesten. Vi vet at noen brukergrupper er ekstra sårbare og lett påvirkes negativt av et ustabilt tilbud der personalet skiftes ut ofte.

 

I steget «Evaluering» så dere på hvor godt ansattbeholdningen dekket kompetansebehovet i forrige planperiode. Med bakgrunn i resultatet herfra: Hva er viktig når dere skal utvikle ny arbeidspraksis fremover?

 

4. Hvilke organisatoriske grep trengs?

Avgjør:

 

  • Hvor mange uker planperioden skal inkludere
  • Hvor mange uker dere planlegger for.

    Lenkeblokk Icon Les mer om kalenderplanlegging Lengden på vaktene (må ikke avgjøres nå – kommer også som tema når dere vurderer ny bemanningsløsning).

  • Sammensetningen av type vakter
  • Andel kontinuitetsbærere, altså de med stillingsprosent på 80 eller mer
  • Balansen mellom arbeid, hvile og fritid
  • Muligheter for teamorganisering

 

5. Trenger vi flere rammeavklaringer?

Her er både lover og avtaleverk avgjørende, sammen med økonomisk handlingsrom og avgjørelser som må tas lokalt og sentralt.

 

6. Hvordan ivareta de ansatte?

Medarbeiderne er sentrale for å nå virksomhetens mål. Derfor er det avgjørende at de medvirker i prosessen.

 

Tips: Husk å involvere alle parter. Oppsummer og drøft underveis.

KONTAKT