Til hovedinnhold
Del 2

Rigging av utviklingsarbeidet

Rigging av organisasjonen er viktig for å være best mulig forberedt på endringene vi ønsker å gjennomføre.

Hvordan legge til rette for et vellykket endringsarbeid?

Rigging av organisasjonen er viktig for å være best mulig forberedt på endringene vi ønsker å gjennomføre. For å få til dette er det lurt å fokusere på følgende:

 

Bygg kompetanse og sørg for god kapasitet

Dette er essensielt for å mobilisere gjennomføring. Dette gjøres ved å:

  • Avklare hvilke ressursfunksjoner som må bidra
  • Avklare hvilke roller disse har, og hva de skal bidra med
  • Planlegge hvordan dere skal forankre arbeidet ut i organisasjonen


Se tips til hvordan dere kan gjøre dette under beskrivelsen av prosjektlederrollen. Her finner dere mal til en kommunikasjonsplan dere kan benytte for å sikre at alle får informasjonen de trenger.

 

Viktige roller i arbeidet er:

 

  • HR
  • Økonomi, forhandling og lønn
  • Systemansvarlig for ressursstyring
  • Ledere på alle nivåer
  • Hovedtillitsvalgt og hovedvernombud
  • Medarbeiderne som blir påvirket av endringsarbeidet

 

Aktuell kompetanse for deltakere i arbeidet kan være: Lov og avtaleverk, turnus, budsjett og økonomi, endringsledelse, prosjektledelse og prosessarbeid.

 

Kartlegg rammer, samhandling og handlingsrom

Dette er viktig for å sikre enighet rundt hva som kan og skal gjøres. Avklar derfor:

  • Drøfting og forhandlingsarenaer
  • Turnusavtaler
  • Økonomiske rammer
  • Tjenesteomfang
  • Lokale føringer
  • Beslutningsmyndighet

 

For å skape enighet rundt dette må politikere, ledelse og andre parter involveres.

 

Undersøk hva som kreves av tid og innsats

For å bygge heltidskultur er kapasitet og ressurser avgjørende. Sørg for at:

  • Nødvendig bistand er tilgjengelig
  • Det er aksept for prioriteringer mellom drift og utviklingsprosesser
  • Behov for lederstøtte er avklart

 

Når dette er på plass, må dere huske å benytte dere av ressursene. Veien til målet blir ofte lettere med godt samarbeid, og resultatet mer langvarig.

 

Samarbeid på ulike nivåer

For å lykkes med utviklingsarbeid er det viktig at de riktige menneskene er involvert og at alle drar i samme retning. Det krever felles plattformer for kommunikasjon og at dere vet hvem som bør involveres – og hvordan.

 

For å skape forståelse for det vi kaller ulike nivåer i kommunen, har vi valgt å dele inn de som bør involveres i prosjektet i tre nivåer:

 

Nivå 1: Overordnet politisk og administrativ ledelse, hovedtillitsvalgte og hovedverneombud

Det er de på organisasjonsnivå som forankrer arbeidet administrativt og politisk. På dette nivået er det viktig å ha innsikt i styringsdata for å legge føringer for utviklingsarbeidet.  

 

Overordnet ledelse sørger for at lokale styringsdata brukes for å skape positive endringer og gir handlingsrom til nivå 2 og nivå 3.

 

Nivå 2: Mellomledere, lokale tillitsvalgte og verneombud

Denne gruppa samarbeider for å skape god flyt i endringsarbeidet. De kommuniserer behovet for endring og støtter avdelings- og enhetslederne på operativt nivå.

 

Nivå 3: Operativt nivå – ledere med bruker- og personalansvar

Dette nivået omfatter ledere med ansvar for ansatte og som jobber direkte pasientrettet. Tillitsvalgte, verneombud og medarbeidere er også viktige roller på dette nivået, der det faktiske endrings- og utviklingsarbeidet skjer.

 

Nivåene oppsummert

Som en oppsummering kan vi si at alle nivåer er avgjørende for å lykkes med endrings- og utviklingsarbeidet. individ-, gruppe- og ledelsesnivå som sørger for å drive det lokale endringsarbeidet.

Prosjektlederen skal binde disse sammen ved å sørge for god kommunikasjon på tvers av alle gruppene, og legge til rette for jevnlige møter. 

Prosjektlederrollen

I denne veilederen benyttes begrepet ‘prosjektleder’ på den som har ansvaret for å lede utviklingsarbeidet, sørge for god kommunikasjon mellom de ulike nivåene og sørge for fremdrift. Noen kommuner har egne prosjektledere, mens andre dedikerer denne rollen til en som er leder allerede. Rollen som prosjektleder kan virke omfattende. Derfor har vi gjort vårt beste for å konkretisere oppgavene.

 

Prosjektlederens ansvar er å:

  • Lede utviklingsarbeidet i tett samarbeid med ledere på alle nivåer, administrativt og operativt
  • Sikre god informasjonsflyt på tvers av alle nivåer i prosjektet
  • Legge til rette for at utviklingsarbeidet følger planlagt progresjon og måloppnåelse

 

Her er noen nyttige tips for å holde orden på fremdriften i utviklingsarbeidet: 

Behov og hensikt
Tydelig kommunikasjon av behovet for og hensikten med endringene sikrer at de involverte får eierskap til prosjektet.

Tydelige og operasjonelle mål
Målene skal ta utgangspunkt i tjenestestedets behov. De formidles i organisasjonen og skal tilpasses lokalt. Eksempler på måleindikatorer kan være, gjennomsnittlig stillingsstørrelse, andel heltid, andel kontinuitetsbærere, kompetanse (andel med høyskole, fagarbeider) og turnover.

Forankring og involvering
Dette handler om formell politisk og administrativ forankring gjennom vedtak, avtaler, plandokumenter og rutiner – men også uformelt gjennom oppslutning, støtte og formidling av fremdrift og resultater.  

Samarbeid og involvering av alle nivåer
For å lykkes med en endringsprosess må både politikere, ledelse, tillitsvalgt og ansatte være involvert på alle nivåer.

Ressurser
Tid, kontinuitet, kompetanse, utstyr, økonomi og prosjektleder er viktige ressurser i en endringsprosess. Er dette på plass på de ulike nivåene?

Oppfølging
Dette handler om toppledelsens tilstedeværelse og støtte i utviklingsarbeidet,

og om ledernivåenes innsats og motivasjon for å drive endringsprosessen. Oppfølging handler også om å gi handlingsrom og ressurser til det operative nivået, og legge til rette for involvering av ansatte.

Foto: Nucleus

Prosjektleder-loggen er et nyttig verktøy for å vurdere status, utvikling og effekt på de ulike nivåene.

Lenkeblokk Icon Last ned logg for prosjektledere

Etter hvert møte om endringsprosessen bør prosjektleder sende ut en e-post til alle på avdelingen som inkluderer:

  • Hva som ble snakket om
  • Hva som ble besluttet
  • Hva som er veien videre

Et møtereferat sørger for at alle er oppdatert på hva som er gjort og hva som skal skje.

Lenkeblokk Icon Oppsummere for hånd? Last ned mal for møtereferat

Oppsummert: Suksesskriterier for vellykket endringsarbeid

Forankring
Sørg for at utviklingsarbeidet er forankret i kommunen, både politisk og administrativt. Prosjektet må ha et mandat og klare mål, og det må settes av nok ressurser.

En engasjert prosjektleder
Prosjektlederen skal være en pådriver som leder utviklingsarbeidet og legger til rette for samarbeid på tvers av nivåer.

Involvering: Det er medarbeiderne som kjenner brukerne og oppgavene best. Derfor er det viktig å involvere dem i prosjektet fra dag én. Denne digitale verktøykassen hjelper dere med det.

Informasjon: Når alle de involverte har enkel tilgang på informasjonen de trenger, blir endringsprosessen enklere. Et tips er å ha utviklingsarbeidet som et fast punkt på personalmøter.

Innsikt
Innsikt i planlagt og faktisk bemanning er viktig for å kartlegge tjenestebehovet. På den måten er de også mulig å synliggjøre bemannings- og kompetansebehovet.

Start smått – utvid over tid
Endring tar tid, og det er ofte nyttig å høste gevinster før arbeidet utvides. Start med ett eller to tjenestesteder fremfor å ta alle samtidig.

Partssamarbeid
Profesjonene som berøres er viktige støttespillere, og bør inkluderes i utviklingsarbeidet.

Finn løsningen som passer for dere
Det er sjelden lurt å kopiere andres løsninger. Følg metodikken og bruk tid på kartlegging. Hvert tjenestested er unikt, enten dere jobber med ny organisering av arbeidet og arbeidstiden eller oppgavedeling.

Eierskap til endringene
Eierskap på alle nivåer er viktig for å sikre en kollektiv forståelse av endringsbehovet.

KONTAKT