Publisert: 27.01.2023
Utgangspunktet i Tørn er at kommunen bør jobbe med å bruke og utvikle kompetansen den faktisk har tilgjengelig – de dyktige medarbeiderne som i dag jobber i tjenestene – på en best mulig måte, til det beste for brukerne.
I Tørn fokuserer kommunene på tre nøkler for å få til dette:
Hensiktsmessig fordeling av oppgavene, organisering av arbeidstiden som gir kontinuitet i tjenestene døgnet og året rundt, og kompetanseheving. Å jobbe med dette er et utfordrende endringsarbeid som krever langsiktighet og tålmodighet.
Erfaringer fra over 60 Tørn-kommuner gir følgende råd for å lykkes:
- Medarbeidere og ledere må få være med på å finne løsningene. De som gjør oppgavene, kjenner dem best. De kjenner brukerne. Stol på at de har innsikten som trengs for å utvikle bærekraftige løsninger. Dette er medarbeiderdrevet innovasjon i praksis.
- Sett av nok tid. Minst ett år, gjerne mer. En ny organisering av arbeidet og arbeidstiden handler ikke bare om bedre struktur i hverdagen, det handler også om endringer av holdninger og atferd. Det tar tid.
- Sørg for forankring av endringsarbeidet både politisk og administrativt i kommunen.
- Ikke hopp direkte til løsninger. Tørn-metodikken omfatter grundige kartlegginger av oppgaver og kompetanse. Dette er helt nødvendig for å vite hvilke løsninger som er fornuftige. Å hoppe direkte til løsninger som viser seg å ikke være gode, bruker opp endringsviljen hos både ledere og medarbeidere.
- Involver de tillitsvalgte lokalt. Et godt partssamarbeid fra dag én er en viktig suksessfaktor.
Tørn starter jevnlig nye piloter. Alle nye piloter og tiltak annonseres på ks.no/torn rundt én måned før påmeldingsfrist.