Publisert: 29.09.2022
Tørn-samling: Tirsdag 6. september 2022
Oppgavedeling trekkes ofte frem som en mulig løsning på utfordringene helse- og omsorgssektoren står ovenfor i årene som kommer. Tørn-piloten «Ny oppgavedeling» gjennomfører totalt seks samlinger som skal støtte kommunenes arbeid med en ny, planlagt tilnærming til hvordan oppgaver skal løses og av hvem – hele veien med brukeren i sentrum.
Målet med læringsnettverket er at det skal være en støtte i kommunenes utviklingsarbeid og gi faglig påfyll innen prosess, metode og endringsarbeid. Videre skal en ny oppgavedeling:
- Sikre at brukerne av tjenestene opplever kontinuitet og kvalitet i tjenestene.
- Bidra til at tilgjengelig kompetanse brukes best mulig for å gi gode og trygge omsorgstjenester.
Endringsreise: Hvor er vi og hvor ønsker vi å være?
En hensiktsmessig oppgavedeling er rett kompetanse på rett sted; den handler om å få en oversikt over oppgavene som skal løses og hva slags kompetanse som er tilgjengelig og nødvendig for å løse dem.
Hanne Mensner Lerstang fra KS og Anine Myhre Jensen fra KPMG startet samlingen med en innføring i Tørn-prosjektet og oppgavedeling med brukeren i sentrum. Her gikk de nærmere inn på målet med pilotarbeidet, hva deltakerkommunene skal gjennom det neste året og hvordan prosjektet vil være en støtte i kommunenes utviklingsarbeid med ny oppgavedeling i helse – og omsorgstjenestene.
Hensikten med den første samlingen var å sette i gang arbeidet med dette i hver prosjektgruppe. I den første samlingen fikk deltakerne faglig innsikt i endringsledelse og ble presentert for utvalgte prosjektverktøy de skal ta i bruk underveis i arbeidet. Prosjektgruppene fikk også ulike gruppeoppgaver som skulle bidra til å sette retning for hva som skal gjøres fremover. For å gå fra forståelse til handling var det viktig å kartlegge hvilke problemstillinger som er viktige og hvorfor de er viktige, sette mål om hva som skal gjøres fremover og hva som er ønsket resultat.
Gruppeoppgavene i samlingen tok derfor utgangspunkt i:
- Problemforståelse med fokus på brukerkvalitet og tiltak. Denne oppgaven gikk ut på å vurdere hvor prosjektgruppene er i dag i forhold til brukernes behov og videre til å diskutere tiltakene for å forbedre dette.
- Endringsvisjon og målsetting.
- Interessentkartlegging: En oversikt over interessentene (for eksempel pasient, pårørende eller lege) og deres behov og vurderinger.
Deltakende kommuner i den første samlingen for pilot 1 – oppgavedeling:
Masfjorden
Vågå
Fjord
Rendalen
Meløy
Ibestad
Øksnes
Andøy
Dette er Tørn
Kort om pilotarbeidet i Tørn
Bakteppet for Tørn-prosjektet er dagens utfordringsbilde for kommunene. Demografiske endringer, trang kommuneøkonomi, rekrutteringsutfordringer og høy deltidsandel i helse- og omsorgstjenestene gjør det vanskelig for mange kommuner å møte etterspørselen etter tjenester.
Hvordan er Tørn organisert?
Totalt er altså rundt 60 kommuner med i Tørn, og får faglig og prosessuell bistand i eget utviklingsarbeid innen helse- og omsorgstjenestene. Hver pilot har jevnlige læringsnettverksamlinger, og mellom samlingene får kommunene oppfølging og én til én- veiledning. Målet er at dette skal gi verdi for videre utviklingsarbeid i helse – og omsorgstjenestene etter at samlingene er ferdige.
Tørn bidrar med fagkompetanse, metoder og prosessledelse, mens kommunene deltar med egne endringscase og kunnskap om egen organisasjon. Før oppstart etablerer hver kommune en partssammensatt prosjektgruppe som skal lede og jobbe aktivt med utviklingsarbeidet, og som skal delta på samlingene i læringsnettverket. Metodikken i utviklingsarbeidet legger til rette for bred medarbeiderinvolvering av alle faggruppene som berøres av den nye organiseringen av arbeidet. Forutsetninger for å lykkes med utviklingsarbeidet er politisk og administrativ forankring, medarbeiderinvolvering i alle prosesser og stadier, tydelig ledelse og godt samarbeid.
Les mer om Tørn-prosjektet her.