For ledelsen
1. Dokumentasjon
Dette er essensielt i etablering av nye rutiner. Oppdater rutinebeskrivelser, stillingsbeskrivelser, prosedyrer og lignende som må justeres etter ny oppgavedeling.
Sett opp en liste over hvem som skal gjøre hva og en tidsfrist. Da er det enkelt å følge opp at det blir gjort. Følg opp ny oppgavedeling i medarbeidersamtaler, på personalmøter og i andre fora.
2. Bemanning
Vaktlister skal sikre fordeling av kompetanse på alle vakter og legge til rette for deling av kunnskap. Det kan være lurt å bruke kartleggingen som ble gjort i steg to som rettesnor.
3. Spredning av tiltak i kommunen
Hvis utviklingsarbeidet skal spres til andre enheter i kommunen, er det viktig at prosjektleder formidler erfaringer til prosjekteier.
Utviklingsarbeid avdekker ofte behov for endring av organisasjonsstrukturer i kommunen, eller nye samarbeid på tvers av tjenesteområder. Derfor skal prosjekteier bidra til å forankre spredningstiltakene politisk og administrativt.
Prosjektleder skriver en sluttrapport som formidler viktig erfaring til prosjekteier, styringsgruppe og andre interessenter. Her er både møtereferat og kommunikasjonsplanen viktige verktøy.