Til hovedinnhold
Steg 3

Lag ny oppgavedeling

Nå som dere har kartlagt dagens oppgavedeling, skal dere finne ut hvordan dere vil jobbe i fremtiden.

Foto: Nucleus

Ta utgangspunkt i rot-årsakanalysen, og start med tiltak som gir raske gevinster. Det er motiverende for det videre endringsarbeidet.

 

Beskriv den nye oppgavedelingen dere vil teste:

 

  • Hvem som gjør hvilke oppgaver, og når
  • Hvilke gevinster dere forventer å oppnå med ny oppgavedeling
  • Hvilke tiltak som trengs i den nye oppgavedelingen
  • Oppdater prosedyrer, rutiner og stillingsbeskrivelser
  • Oppdater interessentanalysen og informer de som berøres av den nye oppgavedelingen.

 

Prosjektleder bør oppdatere styringsgruppen om den nye oppgavedelingen og dele erfaringer fra kartleggingen. Dette kan være en fin anledning til å ha et styringsgruppemøte.

Oppgave: Lag en kompetanseplan

I forrige steg kartla dere behovet for kompetanse på tjenestestedet. I dette steget skal dere planlegge hvordan dere skal utvikle og heve den.

 

Med en kompetanseplan for året kan dere planlegge faglig utvikling i samsvar med turnus.

 

Eksempler på innhold i kompetanseplan:

 

  • Fagdager
  • Bruke vaktskiftet til kompetanseheving
  • Skulder-til-skulder kompetanseheving (medarbeidere med høy kompetanse veileder kollegaer)

 

Planen bør inneholde:

 

  • Hvilke kompetanseområder dere skal fokusere på
  • Hvem som har ansvar for planlegging og gjennomføring
  • Hvor ofte de faglige aktivitetene skal skje

 

Inkluder flest mulig og sørg for at aktivitetene gjennomføres flere ganger på ulike tidspunkt.

Her finner dere en enkel mal for kompetanseutvikling.

Lenkeblokk Icon Last ned mal for kompetanseutvikling

 

Foto: Nucleus

 

Og her finner dere en mal for gjennomføring av kompetansetiltak.

Lenkeblokk Icon Last ned tidslinje for gjennomføring av kompetansetiltak

Dokumenter og evaluer kompetansen

Nå er planen for kompetanseutvikling laget. For å holde oversikt er det viktig å dokumentere og evaluere tiltakene.

Hent frem målene for ny oppgavedeling og se utviklingen i sammenheng med disse.


For å vite hvem som har gjennomført ulike tiltak er det nyttig å dokumentere kompetansen. Bruk kommunens system for kompetanseplanlegging. Dokumentasjonen kan gjennomføres slik:

  • I medarbeidersamtaler
  • I en felles oversikt med gjennomførte tiltak
  • Individuell rapport fra den enkelte

For å vurdere om tiltakene fungerer, må kompetanseplanen evalueres jevnlig i ledermøter.

Evalueringspunkter:

  • Fører tiltakene til læring?
  • Blir kompetansen benyttet riktig?
  • Bidrar tiltakene til at vi lykkes med ny oppgavedeling?
  • Treffer tiltakene alle involverte?

Husk: Dere kan og bør kartlegge kompetansen på tjenestestedet med jevne mellomrom.

KONTAKT