Kvalifikasjonsprinsippet sikrer at de best kvalifiserte søkerne blir tilbudt stillinger. Prinsippet innebærer at stillinger som hovedregel må lyses ut og vurderingen av hvem som er best kvalifisert tar utgangspunkt i utlysningsteksten. Personer som av ulike grunner står utenfor arbeidslivet vil ha store problemer med å få jobb når de må konkurrere på lik linje med ordinære søkere. Kvalifikasjonsprinsippet bidrar til å sikre riktig kvalitet på tjenestene i kommunal sektor, men det må også være muligheter for å gjøre unntak for å fremme inkludering.

KS har fått klargjort fire unntak fra kvalifikasjonsprinsippet og fire vilkår for å ta dem i bruk. 

Fire unntak til kvalifikasjonsprinsippet i kommunal sektor

  • 1. Øremerking av stillinger

    Det kan ut fra en helhetsvurdering være et saklig unntak fra kvalifikasjonsprinsippet å begrense søkerkretsen til personer med nedsatt funksjonsevne og personer som står utenfor arbeid, utdanning eller opplæring. Det vil si at bare personer innenfor disse gruppene eller en av gruppene kan søke på stillingen.  

     

    Eksempel: Oslo kommune har i mange år praktisert denne ordningen.

  • 2. Fast ansettelse uten utlysning etter to eller tre år i traineeprogram

    En ordning som ble innført først i staten, er traineeprogram for personer med nedsatt funksjonsevne og personer som står utenfor arbeid, utdanning eller opplæring. Traineebegrepet er ikke vanlig i kommunal sektor. Vi mener det er mer naturlig å kalle denne ordningen for kvalifiseringsløp.  

    Unntaket innebærer at de midlertidige stillingene lyses ut for den eller de nevnte gruppene, og at de personene som blir med i programmet/kvalifiseringsløpet kan ansettes fast etterpå uten utlysning.  

    Eksempel: Bærum kommune er eksempel på en kommune som i flere år har hatt et traineeprogram. Det kan du lese mer om på Bærum kommune sin egen hjemmeside 

  • 3. Midlertidig ansettelse i inntil to år med lønnstilskudd uten utlysning 

    Personer som NAV mener kan ansettes med lønnstilskudd, kan ansettes midlertidig i inntil to år med lønnstilskudd, uten at stillingen må lyses ut. Denne muligheten finnes også i staten. 

    Eksempler: Narvik kommune og Skien kommune har testet dette ut i forbindelse med midlertidig ansettelse av personer på sosialstønad, heriblant mange innvandrere og flyktninger. 

  • 4. Bruk av skjønn

    Det kan også være mulig - etter en helhetsvurdering – å ansette fast uten utlysning, for eksempel etter at personen har vært i arbeidspraksis eller vært midlertidig ansatt med lønnstilskudd. Det kan tilsvarende være mulig å ansette  midlertidig uten utlysning i trainéeprogram (kvalifiseringsløp). Dette er muligheter staten ikke har etter nåværende lov og forskrift. Kommunesektoren har mulighet til dette fordi kvalifikasjonsprinsippet er ulovfestet.  

    Eksempel: I Sunndal kommune ble Pål Gunnar ansatt uten utlysning etter tre måneder i arbeidspraksis via NAV. 

Følgende fire vilkår må være oppfylt, for å kunne benytte seg av unntakene: 

  1. Det er et saklig behov for unntak fra kvalifikasjonsprinsippet for at denne personen skal kunne klare å komme inn i jobb. Individuell vurdering i hvert tilfelle.
  2. Antall stillinger som brukes til å inkludere må være rimelig sett opp mot det totale antall stillinger i kommunen eller fylkeskommunen. 
  3. Hvilke stillinger dette skal være, må drøftes med de tillitsvalgte.
  4. Dersom de som allerede er ansatt har rett til stillingen i henhold til arbeidsmiljølovens regler, kan dette ikke fravikes.  

Denne forståelsen av kvalifikasjonsprinsippet er godt forankret i KS og i forståelse med forhandlingssammenslutningene i kommunal sektor.  

KS oppfordrer kommuner og fylkeskommuner til å ta unntakene i bruk. 

Lenkeblokk Icon Ønsker du en forklaring på jussen? Se KS sin Arbeidslivsfrokost fra 16. februar 2024. Lenkeblokk Icon Ønsker du å se eksempler på unntakene og vilkårene? Se webinaret som forklarer alle unntak i detalj og gir konkrete eksempler, fra 11. februar 2025.