5 steg til nærvær. Illustrasjon: Halogen

Bruk partsgruppen/HMS-gruppen

Vi vet – gjennom erfaring og forskning – at partsgruppen er viktig for arbeidsmiljøarbeidet.  Leder har det overordnede ansvaret, men det er enklere å få fremdrift hvis leder har noen å samarbeide med og sparre med, noen andre som tar ansvar og kjenner på engasjementet for arbeidsmiljøarbeidet. Vår erfaring er at det er lettere å jobbe med de vanskelige tingene, med forhandlinger og konflikt, etter at rolleforståelse og partssamarbeidet er blitt bedre. Det har ufarliggjort det, fordi det tilhører rollene og ikke personene. Det gir også HMS-gruppen et større bilde på ulike utfordringer i barnehagen.

Jobbe med de utfordringene man faktisk for gjort noe med

Det høres jo logisk og enkelt ut. Men hvis vi er helt ærlig med oss selv – så er det ikke alltid at de tingene vi bruker tid på, er de tingene vi får gjort noe med. Kollegaer, barnegruppen, driftsrammer og bygg, påvirker helt opplagt hverdagen, men er som oftest utenfor vårt handlingsrom. Da kan det være lurt å se på hva det er realistisk å faktisk få gjort noe med. Det betyr ikke at de andre tingene ikke er viktige, men det kan føre til mye irritasjon, hvis man bruker tiden på feil ting. HMS-gruppen kan ikke velge å ikke følge bestemmelsene fra kommunen/eier.  Men den kan bestemme hvordan oppgavene skal organiseres innenfor gitt ramme. Da må man ta tak og starte med det man får gjort noe med. Et eksempel kan være at eier har bestemt at det skal være sovevakter når barna sover. Det må man forholde seg til, men HVORDAN man skal planlegge og gjennomføre sovevaktene har dere handlingsrom til å gjøre noe med.

Jobbe med de riktige tingene

Det finnes virkemidler man kan bruke for å gjøre noe med f. eks støy på avdelingen, eller få hjelpemidler for å forebygge løft og belastning på nakke/skuldre. Men hvis den største kilden til dårlig arbeidsmiljø er hvordan man får informasjon eller hvordan man snakker med hverandre – så er det dumt å legge alt fokuset på støy. Bruk tid på å finne ut hva som er utfordringen hos akkurat dere. Ikke tenk at dere vet eller anta at det er det samme som hos nabobarnehagen eller noe som er  generelle utfordringer i barnehage. En ev metodene vi jobber med er Rotårsaksanalyse. Hvis dårlig kommunikasjon er en utfordring, så kan det få lite effekt å kun jobbe direkte med det. Men hva hvis dere finner ut av hva som faktisk er årsaken til at dere opplever disse kommunikasjonsutfordringene? Da kan dere finne løsninger som gir bedre effekt.

Jobbe i prosess og godta at ting tar tid

Vi har sett at veien fra «vi tror det er dette det handler om» til «vi har funnet en løsning og laget handlingsplan» har vært veldig kort. Ansatte i barnehage er ofte svært løsningsorienterte, men vi har sett at det da fort blir behandling av symptom – og ikke problemet (som nevnt i forrige punkt). Her finnes det ulike metoder, men det viktige er at dere tør å være i en fase hvor det finnes ulike løsninger og muligheter – før dere låser dere til tiltakene. Kanskje det ikke handler om det dere tror. Dette kan være ubehagelig, og det må kansje trenes på å grave litt i utfordringene.

Forankring

Vi har fått tilbakemeldinger fra barnehager som har laget gode og gjennomarbeidede planer i HMS-gruppen. Men som på planleggingsdager, når det blir presentert for kollegaene, har fått beskjed om at de ikke kjenner seg igjen. Alle må med hvis man skal få til varige endringer. Så kanskje det første dere må gjøre er å involvere hele personalet i hva dere jobber med, og ta de med i prosessen. Dette kan gjøres gjennom møter, lapper, plakater og filmsnutter. Kreativiteten har vært stor. Hva vil fungere best hos dere?

For å lette arbeidet i barnehagen bør det også forankres oppover i systemet. Hos barnehageeier og andre som kan involveres. Kanskje dere skal ta kontakt med Nav arbeidslivssenter, HR/personalavdelingen eller bedriftshelsetjenesten? De kan støtte dere gjennom arbeidet. Det vil være lettere for barnehagen å få ro, rutiner og struktur i arbeidsmiljøarbeidet hvis nivået over kan hjelpe dere å prioritere.

Ønsker man kvalitet i barnehagen, bør man også satse på arbeidsmiljøet.

For verktøy og hjelpemidler, trykk HER.