Publisert: 20.09.2024
Nærmere om beregnet utgiftsbehov
-
Les mer
Kommunenes utgiftsbehov vil variere avhengig av forskjeller i befolkningssammensetning, sosiale forhold, kommunestørrelse og bosettingsmønster. I utgiftutjevningen i inntektssystemet skal kommunene bli kompensert fullt ut for forskjeller i beregnet utgiftsbehov per innbygger. Utgiftutjevningen omfatter imidlertid bare såkalte nasjonale velferdsoppgaver. Det vil si at utgiftutjevningen omfatter grunnskole, pleie og omsorg, kommunehelse, sosialtjeneste, barnevern og barnehager. I tillegg utjevnes det for forskjeller i beregnet utgiftsbehov til administrasjon inkludert landbruk og miljøvern.
Beregnet utgiftsbehov fastsettes gjennom kostnadsnøkkelen i inntektssystemet. Kostnadsnøkkelen er basert på såkalte objektive kriterier. De objektive kriteriene skal gjenspeile forskjeller i utgiftsbehov per innbygger kommunene imellom. Kriterieverdiene skal ikke kunne påvirkes direkte av kommunale prioriteringer. Et eksempel på et slikt kriterium er andel innbyggere 90 år og over. En høy andel innbyggere 90 år og over gir høyt beregnet utgiftsbehov når det gjelder pleie- og omsorgstjenester. Samtidig vil antall innbyggere 90 år og over ikke være direkte påvirket av hvor mye ressurser den enkelte kommune faktisk bruker på denne aldersgruppen.
Forskjeller i beregnet utgiftsbehov synliggjøres gjennom kostnadsindekser. Kostnadsindeksen for landsgjennomsnittet er alltid lik 1,00. Dersom en kommune har en kostnadsindeks på 1,10 betyr det at kommunen har et beregnet utgiftsbehov per innbygger som er 10 prosent høyere enn landsgjennomsnittet, mens en kostnadsindeks på 0,90 betyr at kommunen har et beregnet utgiftsbehov som er 10 prosent lavere enn landsgjennomsnittet. Kostnadsindeksen for den enkelte kommune er et veiet gjennomsnitt av kriteriene som inngår i kostnadsnøkkelen. Kostnadsindeksen for den enkelte kommune vil variere fra år til år avhengig av utviklingen i kriterieverdiene, for eksempel om kommunens andel innbyggere over 90 år øker eller avtar i forhold til landsgjennomsnittet.
I Grønt hefte for 2017 er det innført såkalt gradert basistilskudd. Det vil si at det er forsøkt å gjøre et skille mellom «frivillige» og «ufrivillige» smådriftsulemper. I disse analysene korrigeres det for faktiske smådriftsulemper uavhengig av om de er «frivillige» eller ikke. Vi har derfor sett bort fra beregningene av gradert basis som er gjort i Grønt hefte.
Når vi beregner utgiftsbehov for ett år bruker vi data fra Grønt hefte året etter. Det vil si at våre beregninger for 2018 er basert på data i Grønt hefte for 2019 osv. Årsaken til at vi bruker Grønt hefte ett år frem i tid er at Grønt hefte er basert på data fra året før. Det blir imidlertid mer komplisert å bruke Grønt hefte et år frem i tid når det gjennomføres kommunesammenslåinger. For 2019 har vi fått tall fra Grønt hefte 2020, men basert på kommunestrukturen slik den var i 2019.
Det er viktig å være klar over at sektornøklene kan ha varierende kvalitet. Analysene bygger likevel på en forutsetning om at hver sektornøkkel beskriver de virkelige forskjellene i utgiftsbehov.
Beregnet utgiftsbehov i Bergen kommune
Figur 1 Beregnet utgiftsbehov per innbygger
Tekst
Utgiftsbehovet fremover
Tekst
Figur 2 Utvikling i folketall
Tekst
Figur 3 Utvikling i folketallet i Bergen innenfor ulike aldersgrupper
Tekst
Figur 4 Utvikling i folketall innenfor de eldre aldersgruppene
Tekst
Om beregningsopplegget
Figur 5 Merutgifter som følge av befolkningsendringer. 2020=1
Tekst
Figur 6 Merutgifter som følge av befolkningsendringer. 1000 kroner 2021-2026
Tekst
Tabell 1 Merutgifter som følge av befolkningsendringer fordelt på sektorer. 2021
Tekst
Ressursbruk
Tekst
Nærmere om ressursbruk
Disponible inntekter og ressursbruk
Figur 7 Forskjeller i inntekter og ressursbruk. Avvik i kroner per innbygger fra landsgjennomsnittet
Tekst
Ressursbruk og utgiftsbehov i sektorene innenfor inntektssystemet
Tekst
Figur 8 Forskjeller i netto driftsutgifter i sektorene innenfor inntektssystemet. Kroner per innbygger
Tekst
Figur 9 Forskjeller i netto driftsutgifter i sektorene innenfor inntektssystemet. Prosent
Tekst
Ressursbruk i sektorene utenfor inntektssystemet
Tekst
Korrigeringer i datagrunnlaget
Tekst
Figur 10 Forskjeller i netto driftsutgifter i sektorene utenfor inntektssystemet. Kroner per innbygger
Tekst
Fordeling av disponible inntekter på ulike anvendelser
Tekst
Figur 11 Fordeling av korrigert disponibel inntekt på ulike anvendelser. Avvik fra landsgjennomsnitt. Kroner per innbygger
Tekst
Produksjon og effektivitet
Analysene av produksjon og effektivitet skiller seg fra analysene av ressursbruk på noen viktige områder:
Tekst
Figur 12 Tjenester innenfor inntektssystemet. Effektivitet, produksjon og brutto driftsutgifter 2019
Tekst
Tabell 2 Prosentvis endring i produksjon, behov og effektivitet fra 2018 til 2019
Tekst
Om beregning av brutto driftsutgifter