Publisert: 28.09.2024
Beregnet utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Kommunenes utgiftsbehov vil variere avhengig av forskjeller i befolkningssammensetning, sosiale forhold, kommunestørrelse og bosettingsmønster. I utgiftutjevningen i inntektssystemet skal kommunene bli kompensert fullt ut for forskjeller i beregnet utgiftsbehov per innbygger.
-
Nærmere om beregnet utgiftsbehov
Utgiftsutjevningen omfatter imidlertid bare såkalte nasjonale velferdsoppgaver. Det vil si at utgiftutjevningen omfatter grunnskole, pleie og omsorg, kommunehelse, sosialtjeneste, barnevern og barnehager. I tillegg utjevnes det for forskjeller i beregnet utgiftsbehov til administrasjon inkludert landbruk og miljøvern.
Beregnet utgiftsbehov fastsettes gjennom kostnadsnøkkelen i inntektssystemet. Kostnadsnøkkelen er satt sammen av delkostnadsnøkler for grunnskole, pleie og omsorg, kommunehelse, sosialtjeneste, barnevern og barnehager, landbruk, administrasjon og miljø. Kostnadsnøkkelen er basert på såkalte objektive kriterier. De objektive kriteriene skal gjenspeile forskjeller i utgiftsbehov per innbygger kommunene imellom. Kriterieverdiene skal ikke kunne påvirkes direkte av kommunale prioriteringer. Et eksempel på et slikt kriterium er andel innbyggere 90 år og over. En høy andel innbyggere 90 år og over gir høyt beregnet utgiftsbehov når det gjelder pleie- og omsorgstjenester. Samtidig vil antall innbyggere 90 år og over ikke være direkte påvirket av hvor mye ressurser den enkelte kommune faktisk bruker på denne aldersgruppen.
Forskjeller i beregnet utgiftsbehov synliggjøres gjennom kostnadsindekser. Kostnadsindeksen for landsgjennomsnittet er alltid lik 1,00. Dersom en kommune har en kostnadsindeks på 1,10 betyr det at kommunen har et beregnet utgiftsbehov per innbygger som er 10 prosent høyere enn landsgjennomsnittet, mens en kostnadsindeks på 0,90 betyr at kommunen har et beregnet utgiftsbehov som er 10 prosent lavere enn landsgjennomsnittet. Kostnadsindeksen for den enkelte kommune er et veiet gjennomsnitt av kriteriene som inngår i kostnadsnøkkelen. Kostnadsindeksen for den enkelte kommune vil variere fra år til år avhengig av utviklingen i kriterieverdiene, for eksempel om kommunens andel innbyggere over 90 år øker eller avtar i forhold til landsgjennomsnittet.
Basiskriteriet kompensasjon for smådriftsulemper på kommunenivå og fram til 2017 ble det gitt et likt tilskudd til alle kommuner. I Grønt hefte for 2017 ble det innført såkalt gradert basistilskudd. Det vil si at det er forsøkt å gjøre et skille mellom «frivillige» og «ufrivillige» smådriftsulemper. I disse analysene korrigeres det for faktiske smådriftsulemper uavhengig av om de er «frivillige» eller ikke. Vi har derfor sett bort fra beregningene av gradert basis som er gjort i Grønt hefte.
Når vi beregner utgiftsbehov for ett år bruker vi data fra Grønt hefte året etter. Det vil si at våre beregninger for 2020 er basert på data i Grønt hefte for 2021 osv. Årsaken til at vi bruker Grønt hefte ett år frem i tid er at Grønt hefte er basert på data fra året før.
Det er viktig å være klar over at sektornøklene kan ha varierende kvalitet. Analysene bygger likevel på en forutsetning om at hver sektornøkkel beskriver de virkelige forskjellene i utgiftsbehov.
Beregnet utgiftsbehov i Fredrikstad kommune
Beregnet utgiftsbehov per innbygger (velg kommune under figuren)
Samlet sett har Fredrikstad et utgiftsbehov per innbygger som ligger noe under landsgjennomsnittet. I 2023 var utgiftsbehovet i Fredrikstad 1,4 prosent lavere enn landsgjennomsnittet
Fredrikstad har et relativt høyt utgiftsbehov til sosialtjeneste og barnevern. Det høye utgiftsbehovet innenfor sosialtjeneste skyldes at Fredrikstad har relativt mange flyktninger uten integreringstilskudd, uføre 18-49 år og har relativt høy opphopning av skilte, arbeidsledige og innbyggere med lav inntekt.
Fredrikstad har et relativt lavt utgiftsbehov til helsetjenester og barnehager. Det lave utgiftsbehovet innenfor barnehager skyldes at Fredrikstad har relativt få innbyggere i alderen 2-5 år, innbyggere på 1 år uten kontantstøtte og innbyggere med høyere utdanning.
Utgiftsbehovet fremover
Utgiftsbehovet er nært knyttet til befolkningsutvikling og befolkningssammensetning. I dette avsnittet ønsker vi å finne frem til hvilke sektorer Fredrikstad kan vente seg de største utfordringene i årene fremover.
Dette gjør vi ved hjelp av befolkningsstatistikk og framskrivninger fra SSB publisert i juni 2024. Vi bruker det såkalte MMMM-alternativet (middels nasjonal vekst). I denne artikkelen ser på perioden 2018– 2030, det vil si 6 år frem og 6 år tilbake i forhold til 202024. Befolkningsutviklingen er angitt som indekser der antall innbyggere i 2024 = 1.
Utvikling i folketall. 2024=1 (velg kommune under figuren)
Fredrikstad forventes å få lavere befolkningsvekst frem mot 2030 enn de øvrige ASSS-kommunene. De øvrige ASSS-kommunene forventes å få en befolkningsvekst frem mot 2029 på 3,8 prosent, mens veksten i Fredrikstad er anslått til 3,1 prosent. Dette tilsvarer en årlig vekst på om lag 0,5 prosent. Målt i antall innbyggere tilsvarer dette en gjennomsnittlig økning på om lag 450 personer per år.
I perioden 2018 til 2024 økte befolkningen i gjennomsnitt med 0,9 prosent per år. Også i denne perioden hadde Fredrikstad lavere vekst enn i de øvrige ASSS-kommunene.
Figur 3 Utvikling i folketallet i ulike aldersgrupper. 2024=1
Antall personer i aldersgruppen 67 år og over vil fortsatt ha klar vekst frem mot 2030. Antall innbyggere 0-5 år har avtatt noe siden 2018, men antallet ventes å flate ut og deretter øke mot slutten av perioden. Antall innbyggere i aldersgruppene 6-15 år ventes å falle etter å ha vært om lag uendret fra 2018 til 2024.
Antall personer 67 år og over forventes å øke med 14,4 prosent frem mot 2030. Dette tilsvarer en årlig vekst på 2,3 prosent. Dette vil gi en gjennomsnittlig økning i antall personer i denne aldersgruppen på 370 personer per år frem mot 2030.
Figur 4 Utvikling i folketall innenfor de eldre aldersgruppene. 2024=1
Det forventes svært sterk vekst i antall innbyggere i aldersgruppene 80-89 år frem til 2030. Det er anslått at antall innbyggere i aldersgruppen 80-89 år vil øke med 6,0 prosent i gjennomsnitt per år noe som tilsvarer en gjennomsnittlig vekst på 240 personer per år.
Antall innbyggere i aldersgruppen 67-79 år er anslått å øke med 1,0 prosent i gjennomsnitt per år, noe som betyr en gjennomsnittlig økning på om lag 120 personer per år. Befolkningen i aldersgruppen 90 år og over ventes å øke med i gjennomsnitt 2,0 prosent per år.
Merkostnader som følge av endringer i befolkningen
Figur 5 Merutgifter som følge av befolkningsendringer. 2024 = 1
Frem til 2030 tilsier SSBs befolkningsframskriving for Fredrikstad at brutto driftsutgifter må gå opp med 4,6 prosent for å kunne videreføre standarder og dekningsgrader fra 2024. Det er forventet en relativt sterk vekst i utgiftsbehov innenfor pleie og omsorg med 14,9 prosent. Utgiftsbehovet innenfor grunnskole og barnehage forventes å avta med henholdsvis 6,9 og 2,2 prosent.
I figuren nedenfor har vi anslått hva dette vil utgjøre årlig i 2024-kroner, og samtidig fordelt demografikostnadene på ulike sektorer. «Øvrige» sektorer omfatter kommunehelsetjenesten, sosiale tjenester og barnevern.
Figur 6 Merutgifter som følge av befolkningsendringer. 1000 kr. 2025-2030
Ifølge disse beregningene vil Fredrikstad de neste 6 årene i gjennomsnitt måtte øke brutto driftsutgifter med 53 mill. kroner årlig for å kunne videreføre tjenestetilbudet på nivå med landsgjennomsnittets standard og dekningsgrader for 2024. Utgiftsbehovet til pleie og omsorg antas å øke med i gjennomsnitt med 71 mill. kroner per år, øvrige sektorer er antatt å øke med 5mill. kroner per år. Det er antatt at utgiftsbehovet til grunnskole og barnehage i gjennomsnitt vil falle med henholdsvis 20 og 4 mill. kroner.
Ressursbruk
Nedenfor ser vi på ressursbruken i Fredrikstad sammenliknet med landsgjennomsnittet. Ett formål er å få frem informasjon om hvilke muligheter og begrensninger Fredrikstad har innenfor sin inntektsramme. Et annet formål er å få frem informasjon om i hvilken grad Fredrikstad anvender inntektene på en annen måte enn landet for øvrig. Dette betyr ikke at det er noe mål i seg selv å ligge nærmest mulig landsgjennomsnittet. Avvik fra landsgjennomsnittet er i seg selv verken bra eller dårlig. Det er opp til kommunen å vurdere om resultatene er i samsvar med kommunens egne prioriteringer.
I vurderingen av tallene i 2021 og 2022 må en særlig ta hensyn til håndteringen av koronapandemien har påvirket kommunenes ressursbruk. Det har også vært store forskjeller mellom kommunene hvordan og hvor mye kommunens økonomi har blitt påvirket.
Korrigeringer i beregningene av ressursbruk
Disponible inntekter og ressursbruk
Figur 7 Inntekter og ressursbruk. Avvik fra landsgjennomsnittet i kr per innb.
Søylene helt til venstre i figuren over viser hvor høye frie inntekter Fredrikstad har i forhold til landsgjennomsnittet etter at vi har korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjon. Denne inntekten tilsvarer det kommunen har anvendt til netto driftsutgifter for tjenestene (korrigert for utgiftsbehov, pensjon, arbeidsgiveravgift m.m.), netto renteutgifter og avdrag og netto driftsresultat. Forskjellen i disponibel inntekt gjenspeiler at kommunene har forskjellig inntektsgrunnlag og dermed ikke kan bruke like mye ressurser til de kommunale tjenestene. I 2023 var inntektene i Fredrikstad nesten 5 000 kroner lavere per innbygger enn landsgjennomsnittet. Det innebærer en mindreinntekt på om lag 420 mill. kroner.
De øvrige søylene viser hvordan Fredrikstad har fordelt disse mindreinntektene på ulike anvendelser sammenliknet med landsgjennomsnittet. For hvert år vil summen av de øvrige søylene være lik mindreinntekten som er vist helt til venstre i figuren.
Målt i kroner per innbygger ligger Fredrikstad lavest på driftsutgifter til sektorer utenfor og innenfor inntektssystemet. Motsatt ligger Fredrikstad over landsgjennomsnittet når det gjelder netto rente og avdrag.
Sammenliknet med landsgjennomsnittet falt inntektene i Fredrikstad med om lag 1 800 kroner per innbygger fra 2022 til 2023. Samtidig var det nedgang i driftsutgifter innenfor inntektssystemet, mens netto driftsresultatet økte.
Ressursbruk og utgiftsbehov i sektorene innenfor inntektssystemet
Utgiftsbehovet til sektorene innenfor inntektssystemet inkludert administrasjon i Fredrikstad utgjorde om lag 71 200 kroner per innbygger i 2023. Fredrikstad kommunes netto driftsutgifter til de samme sektorene var om lag 2 600 kroner lavere per innbygger enn dette. Fredrikstad hadde dermed en mindreutgift i forhold til beregnet utgiftsbehov inkludert administrasjon på om lag 221 mill. kroner.
Figur 8 Netto driftsutgifter i sektorene innenfor inntektssystemet. Avvik fra landsgjennomsnittet i kr per innb.
Figuren over viser hvordan Fredrikstad har fordelt disse mindreutgiftene på de ulike tjenesteområdene innenfor inntektssystemet. De relativt lave utgiftene innenfor grunnskole gjør det mulig å ha relativt høye utgifter innenfor barnevern.
Sammenliknet med beregnet utgiftsbehov gikk Fredrikstads utgifter til sektorene utenfor inntektssystemet ned med om lag 2 400 kroner per innbygger fra 2022 til 2023. Det var størst nedgang innenfor sosialtjenester. Motsatt var det størst oppgang innenfor barnevern. I og med at ressursbruken sammenliknes med landssnittet og landssnittet er et resultat av prioriteringene i alle landets kommuner, vil det kunne være endringer i kommunens prioriteringer fra 2022 til 2023 selv om ressursbruken per innbygger i egen kommune har vært tilnærmet den samme i begge årene (hensyntatt lønns- og prisvekst). I alle årene i figuren vil håndteringen av koronapandemien påvirke resultatene.
I figuren ovenfor har vi sett på beløpsmessige avvik. I figuren nedenfor ser vi på de prosentvise avvikene. Siden det er stor forskjell mellom størrelsen på de ulike sektorene, kan relativt store beløpsmessige avvik i store sektorer som pleie og omsorg og grunnskole gi forholdsvis beskjedne utslag i prosent, mens det motsatte vil være tilfelle i de øvrige sektorene.
Figur 9 Netto driftsutgifter i sektorene innenfor inntektssystemet. Avvik fra landsgjennomsnittet i prosent.
Ressursbruk i sektorene utenfor inntektssystemet
Nedenfor ser vi på Fredrikstads ressursbruk i sektorene utenfor inntektssystemet (= andre sektorer). På landsbasis utgjorde sektorene innenfor inntektssystemet 94 prosent og sektorene utenfor inntektssystemet 6 prosent av de samlede netto driftsutgiftene i 2023.
Korrigering av sektorer utenfor inntektssystemet
For landet under ett var netto driftsutgifter i sektorene utenfor inntektssystemet på om lag 4 300 kroner per innbygger i 2023. Fredrikstads utgifter var om lag 2 600 kroner per innbygger lavere enn dette.
Figur 10 Netto driftsutgifter i sektorene utenfor inntektssystemet. Avvik fra landsgjennomsnittet i prosent.
Figuren over viser hvordan utgiftene er fordelt på de ulike sektorene utenfor inntektssystemet i Fredrikstad sammenliknet med landsgjennomsnittet. Blant annet trekker samferdsel, VAR og kultur og idrett utgiftene ned, mens Fredrikstad har høyere netto driftsutgifter enn landsgjennomsnittet til næring.
Sammenliknet med landsgjennomsnittet hadde Fredrikstad et fall i netto driftsutgifter til sektorene utenfor inntektssystemet på 600 kroner per innbygger fra 2022 til 2023. Nedgangen kom særlig innenfor VAR og fysisk planlegging.
Fordeling av disponible inntekter på ulike anvendelser
4.4.4 Fordeling av disponible inntekter på ulike anvendelser
Til nå har vi sett på hvordan Fredrikstad prioriterer sammenlignet med landsgjennomsnittet når det tas hensyn til forskjeller i utgiftsbehovet. Kommunene har imidlertid ulike inntekter, og dette har vært vist som høyere eller lavere frie disponible inntekter enn landsgjennomsnittet.
For å få et fullstendig bilde av kommunens prioriteringer kan også ulikheter i inntektsnivået avspeiles direkte. Spesielt viktig er dette for kommuner med lave disponible inntekter, som må ha en samlet ressursbruk som er under landsgjennomsnittet.
Nedenfor sammenlignes Fredrikstads ressursbruk med landsgjennomsnittet hvor det både er tatt hensyn til forskjeller i utgiftsbehov og korrigerte frie inntekter. Figuren nedenfor viser hvordan Fredrikstad anvender sine inntekter sammenliknet med landsgjennomsnittet. Figuren er satt opp slik at hvis Fredrikstad bruker en større del av inntektene på en bestemt anvendelse enn landsgjennomsnittet, må dette ha sitt motstykke i at Fredrikstad må bruke en mindre del av inntektene enn landsgjennomsnittet på andre anvendelser. Summen av positive og negative avvik mellom Fredrikstad og landsgjennomsnittet er alltid lik null. Avvik fra landsgjennomsnittet kan dermed tas som et uttrykk for hvordan kommunen har prioritert ressursbruken sammenliknet med landet for øvrig.
Figur 11 Fordeling av korrigert disponibel inntekt på ulike anvendelser. Avvik fra landsgjennomsnitt. Kroner per innbygger
Fredrikstad skiller seg fra landsgjennomsnittet i 2023 gjennom relativt høye netto rente og avdrag og høye utgifter til barnevern og pleie og omsorg. Dette har sitt motstykke lave driftsutgifter til sektorer utenom inntektssystemet og relativt lavt netto driftsresultat. Dersom Fredrikstad i 2023 hadde fordelt inntektene på samme måte som landsgjennomsnittet, ville netto rente og avdrag vært 98 mill. kroner lavere og driftsutgiftene til sektorer utenfor inntektssystemet vært 194 mill. kroner høyere.
Produksjon og effektivitet
Nedenfor ser vi på Fredrikstads produksjon og effektivitet innenfor grunnskole, pleie og omsorg, helsetjenester, sosiale tjenester, barnevern og barnehager samt summen av produksjonen i disse sektorene. I artikkelen om produksjonsindeksen ser vi på Fredrikstads produksjon innenfor hver sektor. I den artikkelen går det også frem hvilke kriterier som er lagt til grunn for produksjonsindeksene innenfor hver sektor.
Figur 12 Tjenester innenfor inntektssystemet Effektivitet, produksjon og brutto driftsutgifter 2023. Indeks- gjennomsnittet for ASSS- kommunene=1
Figuren over viser at i 2023 var samlet produksjon i Fredrikstad av disse tjenestene 1,5 prosent lavere enn ASSS-snittet. Produksjonen var høyest innenfor barnevern som var 25,1 prosent høyere enn ASSS-snittet. Motsatt var produksjonen lavest innenfor sosiale tjenester som lå 11,2 prosent under ASSS-snittet.
Når vi sammenholder forskjellene i produksjon med forskjellene i brutto driftsutgifter får vi et utrykk for relativ effektivitet. Dersom søylen for produksjon innenfor for eksempel grunnskole er høyere enn tilsvarende søyle for brutto driftsutgifter, vil kommunen være mer effektiv enn ASSS-snittet og vice versa.
I 2023 var brutto driftsutgifter 1,7 prosent lavere i Fredrikstad enn ASSS-snittet. Dermed var effektiviteten i Fredrikstad 0,2 prosent høyere enn ASSS-snittet.
Relativt sett var Fredrikstad mest effektiv innen barnehage som lå 7,0 prosent over ASSS-snittet. Produksjonen var relativt minst effektiv innenfor barnevern som lå 10,6 prosent under ASSS-snittet.
Tabell 1 Prosentvis endring i produksjon, behov og effektivitet
I motsetning til produksjonsindeksen som viser det relative forholdet mellom kommunene, gjelder endringen i produksjon over tid i tabellen bare den enkelte kommune og er beregnet ved å vekte sammen den prosentvise endringen i hver produksjonsindikator innenfor den enkelte tjenestesektor. Tabellen over viser at produksjonen i Fredrikstad gikk ned med 0,5 prosent fra 2022 til 2023. Produksjonen gikk mest ned innenfor pleie og omsorg.
Beregnet utgiftsbehov økte samlet sett med 2,0 prosent. Det vil si at produksjonen i Fredrikstad gikk ned med 2,6 prosent dersom man tar hensyn til beregnet utgiftsbehov. Utgiftsbehovet økte mest innenfor barnevern.
Mens produksjonen i Fredrikstad avtok med 0,5 prosent gikk brutto driftsutgifter[1] også reelt sett opp med 1,6 prosent. Dette en fall i effektiviteten på 2,1 prosent. Effektiviteten gikk opp innenfor helsetjenester og ned innenfor barnevern. Endringen i både produksjon og effektivitet må ses i sammenheng med håndteringen av koronapandemien. Endring i produksjon innen barnevern kan ha sammenheng med barnevernsreformen der kommunene blir oppfordret til å vri ressursbruken mot forebygging.
[1] Brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger og sosiale utgifter. Det er brukt data fra PAI-registeret for årslønnsvekst i Kristiansand for hver enkelt sektor. For kjøp av varer og tjenester er det for alle kommuner og alle sektorer lagt inn en prisstigning på 7,6 prosent. Dette er hentet fra deflatoren til TBU. Det er lagt inn samme lønnsandel og andel kjøp av varer og tjenester for alle kommunene. Andelene er basert på gjennomsnittstall for ASSS-kommunene. Det er gjort separate beregninger for hver sektor, slik at det tas hensyn til at lønnsandelen er høyere i noen sektorer enn andre.