Publisert: 20.09.2024

Endret: 25.09.2024

Sosialtjeneste

Beregnet utgiftsbehov til sosialtjeneste

Figuren nedenfor viser at det er store forskjeller mellom ASSS-kommunene når det gjelder beregnet utgiftsbehov per innbygger til sosialtjeneste.

Vi ser at ASSS-kommunene i gjennomsnitt hadde klart høyere utgiftsbehov til sosialtjeneste per innbygger enn landsgjennomsnittet. I 2023 lå utgiftsbehovet blant ASSS-kommunene i gjennomsnitt 14,5 prosent over landsgjennomsnittet. Oslo og Drammen hadde høyest beregnet utgiftsbehov med henholdsvis 39,5 og 27,2 prosent over landsgjennomsnittet, mens utgiftsbehovet var lavest i Bærum som lå 16,4 prosent under landsgjennomsnittet.

Figur 1 Sosialtjeneste. Beregnet utgiftsbehov. Indeks. Landsgjennomsnitt = 1,00

Vi ser at fra 2022 til 2023 var det for ASSS-kommunene samlet en liten nedgang i indeksen for utgiftsbehov til sosialtjeneste per innbygger sett i forhold til landsgjennomsnittet.

Netto driftsutgifter 

Figur 2 Sosialtjeneste (”ressursbruk”). Avvik fra korrigert utgiftsbehov. Kroner per innbygger

Figuren overfor viser at i 2023 var ressursbruken innenfor sosialtjeneste høyest i Bergen og Oslo og lavest i Drammen.

I 2023 lå ASSS-kommunenes netto driftsutgifter innenfor sosialtjeneste i gjennomsnitt nesten 100 kroner over utgiftsbehovet per innbygger. Åtte ASSS-kommuner hadde netto driftsutgifter som var lavere enn beregnet utgiftsbehov og fire ASSS-kommuner hadde høyere.

Vi ser at for ASSS-kommunene samlet gikk netto driftsutgifter til sosialtjeneste ned med om lag 260 kroner per innbygger sammenliknet med utgiftsbehovet. Driftsutgiftene avtok fra året før i ti av kommunene.

Sammenheng mellom forskjell i prioritering og forskjell i ressursbruk

Figur nedenfor viser sammenhengen mellom forskjeller i ressursbruk og prioritering innenfor sosialtjenester på indeksform. Kommunenes inntektsnivå måles langs x-aksen, mens utgiftsnivået innenfor sosialtjenester måles langs y-aksen. Langs 45-graders linjen vil inntektsnivået og utgiftsnivået være det samme.

Figur 3 Sammenheng mellom forskjell i prioritering og forskjell i ressursbruk. Avvik fra landsgjennomsnittet. Indeks 2023

Kommuner som ligger over x-aksen har høyere utgifter til sosialtjenester enn beregnet utgiftsbehov og vice versa. Figur 3 viser de samme avvikene fra beregnet utgiftsbehov som figur 2. Forskjellen er at figur 3 viser avvikene på indeksform, mens figur 2 viste avvikene i kroner per innbygger. I tillegg vises det i figuren hvordan kommunenes korrigerte disponibel inntekt avviker fra landsgjennomsnittet.

Figur overfor viser således i hvilken grad ASSS-kommunene bruker en høyere/lavere andel av frie disponible inntekter til sosialtjenester enn landsgjennomsnittet etter at vi har korrigert for forskjeller i beregnet utgiftsbehov etc. Dette indikerer hvordan den enkelte kommune prioriterer sosialtjenester i forhold til andre anvendelser sammenliknet med landsgjennomsnittet. Figuren avspeiler prioritering i målt med netto driftsutgifter og det tilsvarer ikke nødvendigvis budsjetterte og bevilgede midler.  Kommuner som har høyere utgifter enn landsgjennomsnittet i figuren overfor vil nødvendigvis ha lavere utgifter når det gjelder andre anvendelser.

Figur 4 Sosialtjeneste (”prioritering”). Avvik fra korrigert utgiftsbehov. Kr per innbygger

Figuren viser at i 2023 var det Bergen og Oslo som brukte størst andel av inntektene på sosialtjeneste, mens andelen var lavest i Bergen og Stavanger.

I 2023 brukte ASSS-kommunene samlet sett om lag 60 kroner mer på sosialtjeneste per innbygger enn om de skulle brukt samme andel av inntektene som landsgjennomsnittet. Fem av ASSS-kommunene brukte en større andel av inntektene på sosialtjeneste enn landsgjennomsnittet, mens sju ASSS-kommuner brukte mindre.

Produksjon og effektivitet i 2023

Figuren under viser tall for sosialtjeneste der det fremgår hvor stor produksjon, hvor høye brutto driftsutgifterog hvor effektiv hver enkelt ASSS-kommune var i forhold til ASSS-gjennomsnittet i 2023. For sosialtjeneste inngår kun 242 Råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid, 276 Kvalifiseringsordningen og 281 Økonomisk sosialhjelp. 

Dersom en kommune har relativt sett høyere produksjon enn brutto driftsutgifter er kommunen mer effektiv enn ASSS-gjennomsnittet og vice versa. Om lag halvparten av ASSS-kommunene vil være mer effektive enn ASSS-snittet, og om lag halvparten vil være mindre effektive.

Figur 5 Sosialtjeneste. Effektivitet, produksjon og brutto driftsutgifter 2023

Figuren overfor viser at i 2023 var produksjonen innenfor sosialtjeneste størst i Asker og lavest i Fredrikstad. Askers produksjon innenfor sosialtjeneste var 22,8 prosent høyere enn ASSS-snittet, mens Fredrikstads produksjon var 11,2 prosent lavere enn ASSS-snittet.

Figuren viser videre at i 2023 var det Asker som hadde mest effektiv produksjon av sosialtjeneste, mens Fredrikstad hadde minst effektiv produksjon.

Effektiviteten i Asker var 37,5 prosent høyere enn ASSS-snittet. Dette fremkommer som resultat av at mens produksjonen i Tromsø var 22,8 prosent høyere enn ASSS-snittet, var brutto driftsutgifter var 10,7 prosent lavere enn ASSS-snittet.