Publisert: 20.09.2024
Endret: 25.09.2024
Barnevern
Beregnet utgiftsbehov til barnevern
Figuren nedenfor viser at det er store forskjeller mellom ASSS-kommunene når det gjelder beregnet utgiftsbehov per innbygger til barnevern.
Vi ser at ASSS-kommunene i gjennomsnitt hadde høyere utgiftsbehov til barnevern per innbygger enn landsgjennomsnittet. I 2023 lå utgiftsbehovet blant ASSS-kommunene i gjennomsnitt 4,3 prosent over landsgjennomsnittet. Oslo og Sandnes hadde høyest beregnet utgiftsbehov med henholdsvis 10,8 og 6,5 prosent over landsgjennomsnittet, mens utgiftsbehovet var lavest i Trondheim med 4,5 prosent under landsgjennomsnittet.
Figur 1 Barnevern. Beregnet utgiftsbehov. Indeks. Landsgjennomsnitt = 1,00
Vi ser at fra 2022 til 2023 var for ASSS-kommunene samlet en liten nedgang i indeksen for utgiftsbehov til barnevern sett i forhold til landsgjennomsnittet.
Netto driftsutgifter
Figur 2 Barnevern (”ressursbruk”). Avvik fra korrigert utgiftsbehov. Kroner per innbygger.
Figuren overfor viser at i 2023 var ressursbruken innenfor barnevern lavest i Asker og Bærum og høyest i Fredrikstad.
I 2023 lå ASSS-kommunenes netto driftsutgifter innenfor barnevern i gjennomsnitt 270 kroner under utgiftsbehovet per innbygger. Sju ASSS-kommuner hadde netto driftsutgifter som var lavere enn beregnet utgiftsbehov, og fem ASSS-kommuner hadde høyere.
Sammenheng mellom forskjell i prioritering og forskjell i ressursbruk
Figur nedenfor viser sammenhengen mellom forskjeller i ressursbruk og prioritering innenfor kommunehelse på indeksform. Kommunenes inntektsnivå måles langs x-aksen, mens utgiftsnivået innenfor grunnskole måles langs y-aksen. Langs 45-graders linjen vil inntektsnivået og utgiftsnivået være det samme.
Figur 3 Sammenheng mellom forskjell i prioritering og forskjell i ressursbruk. Avvik fra landsgjennomsnittet. Indeks 2023
Kommuner som ligger over x-aksen har høyere utgifter til barnevern enn beregnet utgiftsbehov og vice versa. Figuren ovenfor viser de samme avvikene fra beregnet utgiftsbehov som forrige figur. Forskjellen er at figur overfor viser avvikene på indeksform, mens forrige figur viste avvikene i kroner per innbygger. I tillegg vises det i figuren hvordan kommunenes korrigerte disponibel inntekt avviker fra landsgjennomsnittet.
Figur overfor viser således i hvilken grad ASSS-kommunene bruker en høyere/lavere andel av frie disponible inntekter til barnevern enn landsgjennomsnittet etter at vi har korrigert for forskjeller i beregnet utgiftsbehov etc. Dette indikerer hvordan den enkelte kommune prioriterer barnevern i forhold til andre anvendelser sammenliknet med landsgjennomsnittet. Kommuner som har høyere utgifter enn landsgjennomsnittet i figuren overfor vil nødvendigvis ha lavere utgifter når det gjelder andre anvendelser.
Figur 4 Barnevern (”prioritering”). Avvik fra korrigert utgiftsbehov. Kr per innbygger.
Figuren overfor viser at i 2023 var det Oslo og Bærum som brukte minst andel av inntektene på barnevern, mens andelen var høyest i Fredrikstad.
Samlet sett brukte ASSS-kommunene i 2023 om lag 290 kroner mindre på barnevern per innbygger enn om de skulle brukt samme andel av inntektene som landsgjennomsnittet. Fem av ASSS-kommunene brukte en større andel av inntektene på barnevern enn landsgjennomsnittet, mens sju ASSS-kommuner brukte mindre. Fra 2022 til 2023 var det omtrent ingen endring i andelen av inntektene som ASSS- kommunene samlet sett brukte på barnevern.
Produksjon og effektivitet i 2023
Figuren under viser tall for barnevern der det fremgår hvor stor produksjon, hvor høye brutto driftsutgifter og hvor effektiv hver enkelt ASSS-kommune var i forhold til ASSS-gjennomsnittet i 2023.
Dersom en kommune har relativt sett høyere produksjon enn brutto driftsutgifter er kommunen mer effektiv enn ASSS-gjennomsnittet og vice versa. Om lag halvparten av ASSS-kommunene vil være mer effektive enn ASSS-snittet, og om lag halvparten vil være mindre effektive.
Figur 5 Barnevern. Effektivitet, produksjon og brutto driftsutgifter 2023
Figuren over viser at i 2023 var produksjonen innenfor barnevern størst i Drammen og lavest i Bærum. Drammens produksjon innenfor barnevern var 27,2 prosent høyere enn ASSS-snittet, mens Bærums produksjon var 25,7 prosent lavere enn ASSS-snittet.
Figuren viser videre at i 2023 var det Drammen som hadde mest effektiv produksjon innenfor barnevern, mens Bærum hadde minst effektiv produksjon.
Effektiviteten i Drammen var 18,7 prosent høyere enn ASSS-snittet. Dette fremkommer som resultat av at mens produksjonen i Drammen var 27,2 prosent høyere enn ASSS-snittet, var brutto driftsutgifter 7,2 prosent høyere enn ASSS-snittet.
Endring i produksjon og effektivitet fra 2022 til 2023
I tabellen nedenfor ser vi på prosentvis endring i produksjon og effektivitet innenfor barnevern fra 2022 til 2023. I motsetning til produksjonsindeksen som viser det relative forholdet mellom kommunene, gjelder endringen i produksjon over tid i tabellen bare endringen for den enkelte kommune. Hver enkelt ASSS-kommune sammenliknes med seg selv året før. I tillegg er det lagt inn beregninger for prosentvis endring i utgiftsbehov.
Aktiviteten i barnevernet er trolig påvirket av barnevernsreformen. Barnevernsreformen oppfordrer til å vri ressurser og aktivitet fra kommunalt barnevern til forebyggende arbeid.
Effektiviteten i en kommune har økt dersom produksjonen har økt mer enn brutto driftsutgifter. Brutto driftsutgifter er fratrukket avskrivninger og sosiale utgifter. Ved inflateringen av 2022-tallene er det brukt tall for årslønnsvekst for hver enkelt kommune innenfor barnevern. Det er brukt samme gjennomsnittlige lønnsandel for alle ASSS-kommunene, og for prisvekst utenom lønn er det brukt TBUs deflator for kjøp av varer og tjenester for kommunesektoren samlet sett.
Tallene for ASSS-kommunene samlet er fremkommet ved å summere tallene for hver enkelt ASSS-kommune.
Tabell 1 Barnevern. Endring i produksjon, effektivitet og behov 2022-2023
Produksjonen gikk samlet sett ned i ASSS-kommunene, mens behovet økte betydelig. Økningen i behovet skyldes i særlig grad sterk vekst i antall enslige forsørgere. Produksjonen falt mer enn behovet skulle tilsi, men en slik nedgang er i tråd med intensjonen i barnevernsreformen. Det var imidlertid en økning i ressursbruken slik at effektiviteten i produksjonen slik den måles i produksjonsindeksen falt fra 2022 til 2023.