Publisert: 14.03.2024

Endret: 11.02.2025

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. Indikatorbeskrivelsene finner du samme sted.

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall. Disse vil oppdateres senere. 

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. Indikatorbeskrivelsene ligger her

Les mer om prioriteringer, dekningsgrader og kvalitet i teksten nederst på denne siden, under tabellen og figuren. De tendenser som beskrives er knyttet til data fra treårsperioden 2021-2023. Kronebeløp er ikke indeksregulert.

Tabell 1. Nøkkeltall samferdsel

* Uvektet gjennomsnitt. Les mer om beregningen her

Tabell 2. Nøkkeltall samferdsel tilstand

* Uvektet gjennomsnitt. Les mer om beregningen her

Figur 1. Tjenesteprofil samferdsel

Figur 2. Tjenesteprofil samferdsel tilstand - 2024-tall

De tendenser som beskrives i det følgende er knyttet til data fra treårsperioden 2021-2023. Kronebeløp er ikke indeksregulert.

Prioriteringer

Indikatorene i denne kategorien viser hvordan de frie inntektene til kommunen fordeles på ulike formål.​

Brutto investeringsutgifter til kommunale veier og gater per innbygger viser hvordan kommunen prioriteter veiforvaltningen. Oslo har hatt fallende investeringsnivå i treårsperioden, fra 1656 til 1217 kr/innbygger. I nettverket har gjennomsnittstallet økt fra 1248 til 1449 kr/innbygger.

Dekningsgrader

ASSS-indikatorene som tilhører denne kategorien viser tjenester som leveres på det aktuelle området, sett opp mot tjenestetilbudets målgruppe.​

Oslo har hatt fallende veilengde pr innbygger i treårsperiden; fra 16,6 til 16,1 km/10 000 innbyggere. Antall km tilrettelagt for syklende steg fra 2,5 til 2,9 km/10 000 innbyggere.  I nettverket sank veilengden fra 30,3 til 29,6 km/10 000 innbyggere og sykkelveilengden lå stabilt på omtrent 6,4 km/10 000 innbyggere i treårsperioden.

Produktivitet/enhetskostnader

Indikatorer i denne kategorien inneholder informasjon om kostnaden ved å produsere en enhet av den aktuelle tjenesten.​

Det overordnete kostnadsbildet for veidrift følges gjennom indikatoren «Brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger pr km». Oslo hadde økende kostnader i treårsperioden; fra 573 297 til 832 326 kr/km. I nettverket steg kostnadene fra 306 219 til  404 631 kr/km.

Samferdselsnettverket har gjort et stort arbeid med å bryte ned driftskostnadene i ulike deler og formål, ut over Kostras rapporteringskrav. Dermed kan vi mer presist følge kostnadsfordeling innad i den enkelte kommune og utvikling over tid.

Oslo hadde stigende utgifter til gatebelysning pr lyspunkt; fra 1486 til 1619 kr/lyspunkt. I nettverket steg kostnadene fra  956,2 til 1003,7 kr/lyspunkt.

Kommunen hadde utgifter til drenering/overvann stigende fra 11,3 til 19,9 kr/meter vei i 2023. I nettverket steg kostnaden fra 9,3 til 12,6 kr/meter.

Utgiftene til trafikksikkerhet, skilting og veimerking er slått sammen. Oslo hadde stigende ressursbruk fra 42,2 til 70,4 kr/meter vei. I nettverket steg ressursbruken fra 33,7 til 42,9 kr/meter.

Veidekke er viktig for bl.a. opplevd kvalitet ved veien. I Oslo var ressursbruken stigende fra 47,3 til 118,1 kr/meter. I nettverket steg innsatsen fra 36,6 til 52,3 kr/m.

Veinettet skal holdes reint og ryddig. Oslo hadde stigende ressursbruk fra kr 61,3 til 72,1 pr meter vei til renhold. I nettverket sank ressursbruken fra 33,8 til 32,8 kr/m.

Ressursbruk til vinterdrift svinger veldig mellom kommunene og med vekslende vintervær. For 2023 var laveste kostnad 29,3 og høyeste 271,0 kr/m. Gjennomsnittet er stigende, fra 105,7 til 137,9. Oslo hadde stigende ressursbruk fra 171,2 til 271,0 kr/m. Kommunen drifter nå veinettet under klimaendringer med mer snø/nedbør og temperaturer omkring 0 samtidig med sterkere prisstigning.

Regnskapsregler beskriver forskjellene på vedlikeholdsinnsats fra driftsbudsjettet og fra investering i eksempelvis veidekke/asfalt. Nettverket følger derfor investeringsnivået på veidekke særskilt. Oslo stigende investeringsnivå fra 128,3 til 141,6 kr/m. I nettverket sank investeringsnivået fra 62,5 til 59,4 kr/m.

Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer

De utdypende tjenesteindikatorene supplerer indikatorene som viser prioritering, dekningsgrader og produktivitet, men kan ikke plasseres i noen av disse tre kategoriene.​

Tilstandskartlegging kommunale veier

ASSS Samferdsel følger tilstandsutviklingen i veinettet gjennom regelmessig kartlegging. Dette har vi nå gjennomført i 2015, 2018, 2021 og 2024. Tilstanden kartlegges lokalt og samles og analyseres med bistand fra Multiconsult. Vi vurderer tilstanden på adkomst/gang- og sykkelvei, og på gate/samlevei. Vi aggregerer også vedlikeholdsetterslep som kr/meter vei. Kommunene har også gjennomført tilstandskartlegging av bruer. Detaljene publiseres ikke her, men er en del av det samlete kostnadsanslaget. NB: Vedlikeholdsestimatet er summert totalt for vei, GS og bru - unntatt for 2021 der bruene er holdt utenfor. Dette vil evt bli justert ved senere publiseringer. Kartleggingen har en viss usikkerhet og vil være viktigst for å vurdere utvikling over tid i den enkelte kommune.

Kartleggingen bygger på Norsk Standard for tilstandsvurdering av realkapital. Det er definert fire tilstandsnivåer (fra TG0/som nytt til TG3/må totalt rehabiliteres). For gang- og sykkelsti er akseptabelt nivå definert som intervallet TG0 – TG2. For gate/samlevei er akseptabelt nivå definert som intervallet TG0 – TG1. Merk at anslått vedlikeholdsetterslep er ment som kostnad for kun å løfte veinettet til laveste akseptable standard.

Tilstanden på gang- og sykkelsti har falt i nettverket i perioden mellom 2015 og 2024. Akseptabel andel har falt fra 94% til 90%. Det er stor variasjon mellom kommunene. For Oslo har andelen akseptabel tilstand sunket fra 82 til 80 %. Tilstanden på gater har falt litt i nettverket i perioden 2015 til 2024. I 2015 var andelen akseptabel tilstand 64 %, i 2024 er den 63 %. For Oslo har andelen akseptabel tilstand falt fra 51 % til 46 %.

Vedlikeholdsetterslepet – stipulert som kr/meter vei – har for hele nettverket økt i perioden fra 2015. I 2015 var estimatet gjennomsnittlig 867 kr/m for samlet nettverk, i 2024 1442 kr/m. For Oslo ligger den nå på 2700 kr/m. For nettverket samlet er det akkumulerte vedlikeholdsetterslepet anslått til 12,5 milliarder kroner. For Oslo er det anslåtte vedlikeholdsetterslepet omkring 3 384 millioner kroner.