Publisert: 14.03.2024
Endret: 11.02.2025
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. Indikatorbeskrivelsene finner du samme sted.
Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall. Disse vil oppdateres senere.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB.
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. Indikatorbeskrivelsene ligger her.
Les mer om prioriteringer, dekningsgrader og kvalitet i teksten nederst på denne siden, under tabellen og figuren. De tendenser som beskrives er knyttet til data fra treårsperioden 2021-2023. Kronebeløp er ikke indeksregulert.
Tabell 1. Nøkkeltall samferdsel
* Uvektet gjennomsnitt. Les mer om beregningen her.
Tabell 2. Nøkkeltall samferdsel tilstand
* Uvektet gjennomsnitt. Les mer om beregningen her.
Figur 1. Tjenesteprofil samferdsel
Figur 2. Tjenesteprofil samferdsel tilstand - 2024-tall
De tendenser som beskrives i det følgende er knyttet til data fra treårsperioden 2021-2023. Kronebeløp er ikke indeksregulert.
Prioriteringer
Indikatorene i denne kategorien viser hvordan de frie inntektene til kommunen fordeles på ulike formål.
Brutto investeringsutgifter til kommunale veier og gater per innbygger viser hvordan kommunen prioriteter veiforvaltningen. Lillestrøm har ikke data for treårsperioden, men for 2023 var investeringsnivået 762 kr/innbygger. I nettverket har gjennomsnittstallet økt fra 1248 til 1449 kr/innbygger.
Dekningsgrader
ASSS-indikatorene som tilhører denne kategorien viser tjenester som leveres på det aktuelle området, sett opp mot tjenestetilbudets målgruppe.
Lillestrøm har hatt fallende veilengde pr innbygger i treårsperiden; fra 40,7 til 39,4 km/10 000 innbyggere. Antall km tilrettelagt for syklende sank fra 9,3 til 8,9 km/10 000 innbyggere. I nettverket sank veilengden fra 30,3 til 29,6 km/10 000 innbyggere og sykkelveilengden lå stabilt på omtrent 6,4 km/10 000 innbyggere i treårsperioden.
Produktivitet/enhetskostnader
Indikatorer i denne kategorien inneholder informasjon om kostnaden ved å produsere en enhet av den aktuelle tjenesten.
Det overordnete kostnadsbildet for veidrift følges gjennom indikatoren «Brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger pr km». Lillestrøm hadde økende kostnader i treårsperioden; fra 221 220 til 267 057 kr/km. I nettverket steg kostnadene fra 306 219 til 404 631 kr/km.
Samferdselsnettverket har gjort et stort arbeid med å bryte ned driftskostnadene i ulike deler og formål, ut over Kostras rapporteringskrav. Dermed kan vi mer presist følge kostnadsfordeling innad i den enkelte kommune og utvikling over tid.
Lillestrøm hadde synkende utgifter til gatebelysning pr lyspunkt; fra 590 til 374 kr/lyspunkt. I nettverket steg kostnadene fra 956,2 til 1003,7 kr/lyspunkt.
Kommunen hadde utgifter til drenering/overvann synkende fra 3,8 til 3,7 kr/meter vei i 2023. I nettverket steg kostnaden fra 9,3 til 12,6 kr/meter.
Utgiftene til trafikksikkerhet, skilting og veimerking er slått sammen. Lillestrøm hadde synkende ressursbruk fra 4,1 til 2,0 kr/meter vei. I nettverket steg ressursbruken fra 33,7 til 42,9 kr/meter.
Veidekke er viktig for bl.a. opplevd kvalitet ved veien. I Lillestrøm var ressursbruken stigende fra 28,9 til 29,3 kr/meter. I nettverket steg innsatsen fra 36,6 til 52,3 kr/m.
Veinettet skal holdes reint og ryddig. Lillestrøm hadde stigende ressursbruk fra kr 1,6 til 2,7 pr meter vei til renhold. I nettverket sank ressursbruken fra 33,8 til 32,8 kr/m.
Ressursbruk til vinterdrift svinger veldig mellom kommunene og med vekslende vintervær. For 2023 var laveste kostnad 29,3 og høyeste 271,0 kr/m. Gjennomsnittet er stigende, fra 105,7 til 137,9. Lillestrøm hadde synkende ressursbruk fra 38,4 til 35,0 kr/m.
Regnskapsregler beskriver forskjellene på vedlikeholdsinnsats fra driftsbudsjettet og fra investering i eksempelvis veidekke/asfalt. Nettverket følger derfor investeringsnivået på veidekke særskilt. Lillestrøm synkende investeringsnivå fra 26,1 til 3,3 kr/m. I nettverket sank investeringsnivået fra 62,5 til 59,4 kr/m.
Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer
De utdypende tjenesteindikatorene supplerer indikatorene som viser prioritering, dekningsgrader og produktivitet, men kan ikke plasseres i noen av disse tre kategoriene.
Tilstandskartlegging kommunale veier
ASSS Samferdsel følger tilstandsutviklingen i veinettet gjennom regelmessig kartlegging. Dette har vi nå gjennomført i 2015, 2018, 2021 og 2024. Tilstanden kartlegges lokalt og samles og analyseres med bistand fra Multiconsult. Vi vurderer tilstanden på adkomst/gang- og sykkelvei, og på gate/samlevei. Vi aggregerer også vedlikeholdsetterslep som kr/meter vei. Kommunene har også gjennomført tilstandskartlegging av bruer. Detaljene publiseres ikke her, men er en del av det samlete kostnadsanslaget. NB: Vedlikeholdsestimatet er summert totalt for vei, GS og bru - unntatt for 2021 der bruene er holdt utenfor. Dette vil evt bli justert ved senere publiseringer. Kartleggingen har en viss usikkerhet og vil være viktigst for å vurdere utvikling over tid i den enkelte kommune. Lillestrøm er med på denne kartleggingen første gang i 2024.
Kartleggingen bygger på Norsk Standard for tilstandsvurdering av realkapital. Det er definert fire tilstandsnivåer (fra TG0/som nytt til TG3/må totalt rehabiliteres). For gang- og sykkelsti er akseptabelt nivå definert som intervallet TG0 – TG2. For gate/samlevei er akseptabelt nivå definert som intervallet TG0 – TG1. Merk at anslått vedlikeholdsetterslep er ment som kostnad for kun å løfte veinettet til laveste akseptable standard.
Tilstanden på gang- og sykkelsti har falt i nettverket i perioden mellom 2015 og 2024. Akseptabel andel har falt fra 94% til 90%. Det er stor variasjon mellom kommunene. For Lillestrøm er andelen akseptabel tilstand 95 % i 2024. Tilstanden på gater har falt litt i nettverket i perioden 2015 til 2024. I 2015 var andelen akseptabel tilstand 64 %, i 2024 er den 63 %. For Lillestrøm er andelen akseptabel tilstand 79 % i 2024.
Vedlikeholdsetterslepet – stipulert som kr/meter vei – har for hele nettverket økt i perioden fra 2015. I 2015 var estimatet gjennomsnittlig 867 kr/m for samlet nettverk, i 2024 1442 kr/m. For Lillestrøm ligger den nå på 300 kr/m. For nettverket samlet er det akkumulerte vedlikeholdsetterslepet anslått til 12,5 milliarder kroner. For Lillestrøm er det anslåtte vedlikeholdsetterslepet omkring 148 millioner kroner.