Publisert: 14.03.2024
Endret: 04.11.2024
Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall. Disse vil oppdateres senere.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB.
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. Indikatorbeskrivelsene ligger samme sted.
Les mer om prioriteringer, dekningsgrader og kvalitet i teksten nederst på denne siden, under tabellen og figuren.Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall. Disse vil oppdateres senere.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB.
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. Indikatorbeskrivelsene ligger her.
Tabell 1. Nøkkeltall eiendomsforvaltning
* Uvektet gjennomsnitt. Les mer om beregningen her.
Figur 1. Tjenesteprofil eiendomsforvaltning
Generell introduksjon
De tendenser som beskrives i det følgende er knyttet til data fra treårsperioden 2021-2023. Kronebeløp er ikke indeksregulert og gjennomsnitt er vektet etter folketall.
ASSS-nettverket utvikler nøkkeltall og utviklingsperspektiver på den delen av den kommunale eiendomsmassen vi omtaler som formålsbygg. Dette gjelder F130 administrasjonslokaler, F221 Barnehagelokaler, F222 Skolelokaler, F261 Institusjonslokaler, F381 Kommunale idrettsbygg/anlegg, F386 Kommunale kulturbygg. Dette utvalget er likt med SSB/Kostras utvalg i statistikk for kommunal eiendom. I sum omfatter dette anslagsvis 60-90 % av kommunens samlete eiendomsmasse. Eksempelvis er ikke bolig eller næring med i dette utvalget.
Prioriteringer
Indikatorene i denne kategorien viser hvordan de frie inntektene til kommunen fordeles på ulike formål.
Fredrikstad har hatt stigende prioritering i treårsperioden 2021-23, fra 8,1 til 8,8 %. I nettverket har gjennomsnittet steget fra 9,6 til 10,1 % i samme periode. Merk at prioritering i prosent vil slå ulikt ut i kronebeløp etter om kommunen har sterkere eller svakere økonomi.
For å følge kommunens investeringstakt samles data fra de siste fire årene. Tallene presenteres som årlig gjennomsnitt for kommunen. For Fredrikstad er tendensen nå økende, til 4100 kr/innbygger i 2023. I nettverket er tendensen stigende fra 6 591 til 6 737 kr/innbygger i treårsperioden.
Dekningsgrader
ASSS-indikatorene som tilhører denne kategorien viser tjenester som leveres på det aktuelle området, sett opp mot tjenestetilbudets målgruppe.
Fra publisering høsten 2023 har nettverket brukt arealdata fordelt pr bruker av barnehage og grunnskole. For Fredrikstad har areal pr bruker i barnehage steget fra 11,86 til 13,04 m2/bruker i treårsperioden. I nettverket har snittet steget fra 14,03 til 14,65 m2/bruker i treårsperioden. For Fredrikstad har arealet pr bruker i grunnskolen sunket fra 19,79 til 19,68 m2/bruker i treårsperioden. I nettverket steg snittet fra 18,12 til 18,67 m2/bruker i samme periode.
Produktivitet/enhetskostnader
Indikatorer i denne kategorien inneholder informasjon om kostnaden ved å produsere en enhet av den aktuelle tjenesten.
I et overordnet blikk følges ressursbruken til eiendomsforvaltningen gjennom indikatoren «Korrigerte brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger per kvadratmeter eiet bygg». For Fredrikstad steg denne innsatsen fra 790 til 850 kr/m2. I nettverket økte innsatsen fra 1114,0 til 1318,9 kr/m2 i perioden. Kostnadsutviklingen må også delvis sees i lys av forhold påvirket av pandemien og av krigen i Ukraina.
Den samlete ressursbruk til eiendomsforvaltning fordeles gjerne på forvaltning – drift – vedlikehold (FDV). Driftsdelen inkluderer blant annet renhold og energi.
Forvaltning innbefatter blant annet utgifter til ledelse og forsikring. For Fredrikstad steg den fra 75 til 85 kr/m2 i treårsperioden. I nettverket steg den fra 108,4 til 117,1 kr/m2 i perioden.
Drift innbefatter blant annet utgifter til renhold og varme/energi. For Fredrikstad økte den samlede kostnaden fra 517,5 til 701,5 kr/m2 i treårsperioden. I nettverket steg ressursbruken fra 774,4 til 887,0 kr/m2 i samme periode.
Renholdsarbeidet har stor verdi for brukerne av bygget og har også betydning for den verdibevarende innsatsen. For Fredrikstad sank kostnaden fra 231,9 til 166,6 kr/m2 i treårsperioden. I nettverket steg ressursbruken fra 166,0 til 173,0 kr/m2. Det må bemerkes at denne indikatoren ikke gir presis sammenlikning mellom internt og eksternt organisert renhold.
Energibruk følges gjennom en indikator som observerer kwh pr m2. Forbruket påvirkes av flere forhold, eksempelvis målrettet drift og av vær og klima. For Fredrikstad sank forbruket fra 150,4 til 132,2 kwh/m2 i perioden. I nettverket sank snittforbruket fra 143,5 til 135,4 kwh/m2 i samme periode.
Jevnt vedlikehold er viktig for god forvaltning av kommunens realkapital. I eiendomsbransjen pekes det på at en innsats på minst 170 kr/m2 er nødvendig for å holde på verdien. Dette kan naturligvis også påvirkes av kommunens investeringstakt. For Fredrikstad sank innsatsen fra 187,2 til 54,9 kr/m2 i perioden. I nettverket økte innsatsen fra 222,7 til 305,7 kr/m2, men snitt-tallet påvirkes sterkt av Oslos særlig høye tall. Denne indikatoren bør vurderes i sammenheng med kommunenes vurdering av byggenes tilstand over tid.
Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer
De utdypende tjenesteindikatorene supplerer indikatorene som viser prioritering, dekningsgrader og produktivitet, men kan ikke plasseres i noen av disse tre kategoriene.
Eiendomsnettverket har etablert en strategisk indikator som viser kommunens vurdering av formålsbyggenes tilstand. Vurderingene bygger på relativt enkle avklarte forutsetninger. Til nå er vurderingen begrenset til tekniske forhold, som da bygget var nytt. Vi spør hvor stor andel av kommunens grunnskolebygg og pleie/omsorgsbygg som tilfredsstiller de to beste tilstandsnivåene; 0 og 1. Fredrikstad har 98 % for grunnskolebygg og 95 % for pleie/omsorgsbygg.
I nettverket er gjennomsnittlig andel på tilstand 0/1 i 2023 72 % for grunnskolebygg og 75 % for pleie/omsorgsbygg. I nettverket er tilstandsutviklingen vurdert til å være stabil for grunnskolebygg - omkring 72 %, og stigende for pleie/omsorg fra 69 til 75% treårsperioden. Denne indikatoren oppdateres ikke nødvendigvis hvert år for hver kommune, og vi bruker sist oppdaterte tall inntil nye foreligger.