Publisert: 14.03.2024
Endret: 04.11.2024
Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall. Disse vil oppdateres senere.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB.
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. Indikatorbeskrivelsene ligger her.
Mer om prioriteringer, dekningsgrader og kvalitet finner du i teksten nederst på denne siden, under tabellen og figuren.
Tabell 1. Nøkkeltall eiendomsforvaltning
* Uvektet gjennomsnitt. Les mer om beregningen her.
Figur 1. Tjenesteprofil eiendomsforvaltning
Generell introduksjon
De tendenser som beskrives i det følgende er knyttet til data fra treårsperioden 2021-2023. Kronebeløp er ikke indeksregulert og gjennomsnitt er vektet etter folketall.
ASSS-nettverket utvikler nøkkeltall og utviklingsperspektiver på den delen av den kommunale eiendomsmassen vi omtaler som formålsbygg. Dette gjelder F130 administrasjonslokaler, F221 Barnehagelokaler, F222 Skolelokaler, F261 Institusjonslokaler, F381 Kommunale idrettsbygg/anlegg, F386 Kommunale kulturbygg. Dette utvalget er likt med SSB/Kostras utvalg i statistikk for kommunal eiendom. I sum omfatter dette anslagsvis 60-90 % av kommunens samlete eiendomsmasse. Eksempelvis er ikke bolig eller næring med i dette utvalget.
Prioriteringer
Indikatorene i denne kategorien viser hvordan de frie inntektene til kommunen fordeles på ulike formål.
Asker har hatt stigende prioritering i treårsperioden 2021-23, fra 10,2 % til 11,6 %. Dette kan delvis knyttes til høyt investeringsnivå med konsekvenser for avskrivninger. I nettverket har gjennomsnittet steget fra 9,6 til 10,1 % i samme periode. Merk at prioritering i prosent vil slå ulikt ut i kronebeløp etter om kommunen har sterkere eller svakere økonomi.
For å følge kommunens investeringstakt samles data fra de siste fire årene. Tallene presenteres som årlig gjennomsnitt for kommunen. For Asker er tendensen nå økende, til 10 611 kr/innbygger i 2023. Kommunen har nå en lånegjeld som er vesentlig høyere enn egen handlingsregel. I nettverket er tendensen stigende fra 6 591 til 6 737 kr/innbygger i treårsperioden.
Dekningsgrader
ASSS-indikatorene som tilhører denne kategorien viser tjenester som leveres på det aktuelle området, sett opp mot tjenestetilbudets målgruppe.
Fra publisering høsten 2023 har nettverket brukt arealdata fordelt pr bruker av barnehage og grunnskole. For Asker har areal pr bruker i barnehage sunket fra 14,29 til 12,11 m2/bruker i treårsperioden. Deler av denne reduksjonen er knyttet til en endring av rapportering for private barnehager som leier bygg av kommunen. I nettverket har snittet steget fra 14,03 til 14,65 m2/bruker i treårsperioden. For Asker har arealet pr bruker i grunnskolen økt fra 19,00 til 20,24 m2/bruker i treårsperioden. Kommunen har bygget kapasitet for nåværende og forventet demografisk nivå. I tillegg har kommunen mange privatskoler. I nettverket steg snittet fra 18,12 til 18,67 m2/bruker i samme periode.
Produktivitet/enhetskostnader
Indikatorer i denne kategorien inneholder informasjon om kostnaden ved å produsere en enhet av den aktuelle tjenesten.
I et overordnet blikk følges ressursbruken til eiendomsforvaltningen gjennom indikatoren «Korrigerte brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger per kvadratmeter eiet bygg». For Asker steg denne innsatsen fra 950 til 1039 kr/m2. I nettverket økte innsatsen fra 1114,0 til 1318,9 kr/m2 i perioden. Kostnadsutviklingen må også delvis sees i lys av forhold påvirket av pandemien og av krigen i Ukraina.
Den samlete ressursbruk til eiendomsforvaltning fordeles gjerne på forvaltning – drift – vedlikehold (FDV). Driftsdelen inkluderer blant annet renhold og energi.
Forvaltning innbefatter blant annet utgifter til ledelse og forsikring. For Asker sank den fra 138 til 112 kr/m2 i treårsperioden. Dette er delvis knyttet til korrigert regnskapsføring. I nettverket steg den fra 108,4 til 117,1 kr/m2 i perioden.
Drift innbefatter blant annet utgifter til renhold og varme/energi. For Asker økte den samlede kostnaden fra 714,7 til 783,4 kr/m2 i treårsperioden. I nettverket steg ressursbruken fra 774,4 til 887,0 kr/m2 i samme periode.
Renholdsarbeidet har stor verdi for brukerne av bygget og har også betydning for den verdibevarende innsatsen. For Asker steg kostnaden fra 165,9 til 167,2 kr/m2 i treårsperioden. I nettverket steg ressursbruken fra 166,0 til 173,0 kr/m2. Det må bemerkes at denne indikatoren ikke gir presis sammenlikning mellom internt og eksternt organisert renhold.
Energibruk følges gjennom en indikator som observerer kwh pr m2. Forbruket påvirkes av flere forhold, eksempelvis målrettet drift og av vær og klima. For Asker sank forbruket fra 138,7 til 128,2 kwh/m2 i perioden. Dette er bl.a. knyttet til aktivt arbeid med energieffektiviserende tiltak. I nettverket sank snittforbruket fra 143,5 til 135,4 kwh/m2 i samme periode.
Jevnt vedlikehold er viktig for god forvaltning av kommunens realkapital. I eiendomsbransjen pekes det på at en innsats på minst 170 kr/m2 er nødvendig for å holde på verdien. Dette kan naturligvis også påvirkes av kommunens investeringstakt. For Asker steg innsatsen fra 98,9 til 139,3 kr/m2 i perioden. Kommunen har en vedtatt handlingsregel på kr 140 kr/m2. I nettverket økte innsatsen fra 222,7 til 305,7 kr/m2, men snitt-tallet påvirkes sterkt av Oslos særlig høye tall. Denne indikatoren bør vurderes i sammenheng med kommunenes vurdering av byggenes tilstand over tid.
Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer
De utdypende tjenesteindikatorene supplerer indikatorene som viser prioritering, dekningsgrader og produktivitet, men kan ikke plasseres i noen av disse tre kategoriene.
Eiendomsnettverket har etablert en strategisk indikator som viser kommunens vurdering av formålsbyggenes tilstand. Vurderingene bygger på relativt enkle avklarte forutsetninger. Til nå er vurderingen begrenset til tekniske forhold, som da bygget var nytt. Vi spør hvor stor andel av kommunens grunnskolebygg og pleie/omsorgsbygg som tilfredsstiller de to beste tilstandsnivåene; 0 og 1. Asker har 72 % for grunnskolebygg og 75 % for pleie/omsorgsbygg.
I nettverket er gjennomsnittlig andel på tilstand 0/1 i 2023 72 % for grunnskolebygg og 75 % for pleie/omsorgsbygg. I nettverket er tilstandsutviklingen vurdert til å være stabil for grunnskolebygg - omkring 72 %, og stigende for pleie/omsorg fra 69 til 75% treårsperioden. Denne indikatoren oppdateres ikke nødvendigvis hvert år for hver kommune, og vi bruker sist oppdaterte tall inntil nye foreligger.