Publisert: 09.03.2023

Endret: 11.10.2023

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall. Disse vil oppdateres senere. 

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige 

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. 

Asker samferdsel

Trykk på pilen for å lese om tallene. OBS: som ny deltaker i nettverket har ikke Asker fulle tidsserier for sammenlignbare tall.

  • Om samferdsel i Asker

    Prioriteringer

     

    De tendenser som beskrives i det følgende er knyttet til data fra treårsperioden 2020-22. Indikatorene i denne kategorien viser hvordan de frie inntektene til kommunen fordeles på ulike formål.​ Merk at prioritering i prosent vil slå ulikt ut i kronebeløp etter om kommunen har sterkere eller svakere økonomi. Samferdselsnettverket har pt ingen indikator som naturlig passer under gruppen prioritering.

     

    Dekningsgrader

     

    ASSS-indikatorene som tilhører denne kategorien viser tjenester som leveres på det aktuelle området, sett opp mot tjenestetilbudets målgruppe.​

     

    Asker har hatt fallende veilengde pr innbygger i treårsperiden; fra 41,1 til 40,3 km/10 000 innbyggere. Antall km tilrettelagt for syklende sank fra 13,5 til 13,2 km/10 000 innbyggere.  I nettverket sank veilengden fra 30,5 til 30,0 km/10 000 innbyggere og sykkelveilengden lå stabilt på omtrent 6,4 km/10 000 innbyggere i treårsperioden.

     

    Produktivitet/enhetskostnader

     

    Indikatorer i denne kategorien inneholder informasjon om kostnaden ved å produsere en enhet av den aktuelle tjenesten.​

     

    Det overordnete kostnadsbildet for veidrift følges gjennom indikatoren «Brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger pr km». Asker hadde økende kostnader i treårsperioden; fra 231 294,9 til 241 708,1 kr/km. I nettverket steg kostnadene fra 294 679,9 til 356 347,6 kr/km.

    Samferdselsnettverket har gjort et stort arbeid med å bryte ned driftskostnadene i ulike deler og formål, ut over Kostras rapporteringskrav. Dermed kan vi mer presist følge kostnadsfordeling innad i den enkelte kommune og utvikling over tid.

    Asker hadde stigende utgifter til gatebelysning pr lyspunkt; fra 151,7 til 465,1 kr/lyspunkt. I nettverket steg kostnadene fra 851 til 1 078,1 kr/lyspunkt.

    Kommunen hadde utgifter til drenering/overvann på 10,5 kr/meter vei i 2022. I nettverket sank kostnaden fra 15,2 til 10,3 kr/meter.

    Utgiftene til trafikksikkerhet, skilting og veimerking er slått sammen. Asker brukte 26,8 kr/meter vei. I nettverket sank ressursbruken fra 46,4 til 42,3 kr/meter.

    Veidekke er viktig for bl.a. opplevd kvalitet ved veien. I Asker var ressursbruken 8,8 kr/meter. I nettverket sank innsatsen fra 50,3 til 46,0 kr/m.

    Veinettet skal holdes reint og ryddig. Asker brukte kr 17,1 pr meter vei til renhold. I nettverket sank ressursbruken fra 37,6 til 31,1 kr/m.

    Ressursbruk til vinterdrift svinger veldig mellom kommunene og med vekslende vintervær. For 2022 var laveste kostnad 20,2 og høyeste 192,9 kr/m. Gjennomsnittet er stigende. Asker brukte 116,4 kr/m.

    Regnskapsregler beskriver forskjellene på vedlikeholdsinnsats fra driftsbudsjettet og fra investering i eksempelvis veidekke/asfalt. Nettverket følger derfor investeringsnivået på veidekke særskilt. Asker har ikke oppgitt tall for siste år. I nettverket sank investeringsnivået fra 76,9 til 62,1 kr/m.

    Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer

     

    De utdypende tjenesteindikatorene supplerer indikatorene som viser prioritering, dekningsgrader og produktivitet, men kan ikke plasseres i noen av disse tre kategoriene.​

    Samferdselsnettverket følger tilstandsutviklingen på veinettet gjennom to indikatorer. Kriteriene og metoden er innarbeidet i samarbeid med Multiconsult. Vi fokuserer på adkomst/gang- og sykkelvei og på gate/samlevei. For adkomst/GS er akseptabel standard satt til tilstandsgrad (TG) 2 eller bedre. For gate/samlevei er akseptabel standard satt til TG1 eller bedre. Kartleggingen gir en andel i prosent som oppfyller akseptabel standard.  Kartleggingen er til nå gjennomført i 2015, 2018 og 2021. Denne tilstandsvurderingen oppdateres ikke hvert år, og siste kartlegging blir stående for hvert år fram til ny kartlegging. Tilstanden på tilførselsvei/gang- og sykkelsti – beregnet som vanlig gjennomsnitt mellom nettverkskommunene – har falt fra 94 til 91 % i nettverket. For gater og samleveier har andelen av veinettet som har akseptabelt tilstand falt fra 64 til 61,5 % i gjennomsnitt i nettverket. Kartleggingen har en viss usikkerhet og vil være viktigst for å vurdere utvikling over tid i den enkelte kommune. Som ny kommune i ASSS-nettverket har ikke Asker gjennomført denne ennå.

Tabell 1. Nøkkeltall samferdsel

Figur 1. Tjenesteprofil samferdsel