Publisert: 15.03.2022
Endret: 27.04.2023
Om grunnskole i Trondheim
Ressursbruk
Trondheims ressursbruksindikator viser 0,962 for året 2021. En indikator lavere enn 1 viser at kommunen bruker mindre ressurser på tjenesten enn ASSS-gjennomsnittet.
Utgiftene er korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, basert på kostnadsnøkkel i inntektssystemet for kommunene
Prioritering
Trondheim prioriterer grunnskole noe under ASSS-snittet, med netto driftsutgifter ca 5000 kr. lavere pr. elev enn snittet i ASSS. Summen har økt en del i 2021, sammenlignet med årene 2019 og 2020. På overordnet nivå er det relevant å få innsikt i hvor store kommunens kostnader er sammenlignet med andre sammenlignbare kommuner, men en må samtidig ta hensyn til ulikheter i kostnadsdrivere som skolestruktur, innvandring og lignende. Ulikt kostnadsnivå knyttet til spesialundervisning i private skoler vil også påvirke tallene.
Dekningsgrad
Trondheim har den høyeste gruppestørrelsene i ASSS med 14,4, som også er en moderat økning i størrelsen sammenlignet med resultatene to foregående år. Laveste gruppestørrelse i ASSS dette året er 12,7.
Når gruppestørrelsen er lav, betyr det at det er få elever per lærer. Tilsvarende betyr en høy gruppestørrelse at det er mange elever per lærer. Gruppestørrelse 1 er ikke det samme som størrelsen på klassen, men antall elever per lærer i en undervisningstime. Gruppestørrelsen skal gi et bilde av ressurssituasjonen ved skolen. Gruppestørrelse 1 blir for eksempel den samme i en gruppe med 14 elever og en lærer som i en gruppe med 28 elever og to lærere. Den gjenspeiler ikke det reelle elevtallet per lærer i et klasserom, siden spesialundervisning, opplæring på og i samisk og særskilt norskopplæring er inkludert. Indikatoren må ikke forveksles med gruppestørrelse 2, som er et mål på skolens oppfyllelse av lærernormen.
Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer
Trondheim er en av ASSS-kommunene der prosentandelen av elever som får spesialundervisning er lavest. Antall timer pr. elev er omtrent på snitt i ASSS, men timetallet pr elev har økt i treårsperioden. Indikatoren viser kun lærertimer, så en økning i timetall kan også bety en nedgang i bruk av assistenttimer i spesialundervisningen, ikke nødvendigvis at hver elev får flere timer enn før.
Sykefravær
Sykefraværet i Trondheim er omtrent på snitt i ASSS i 2021. Sykefravær er en av indikatorene med størst spredning i tjenesteprofilen for ASSS grunnskole.
Om talleneTallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall. Disse vil oppdateres senere.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden.