Publisert: 15.03.2022

Endret: 27.04.2023

De tendenser som beskrives i det følgende er knyttet til data fra treårsperioden 2019-2021.

Presentasjonen av utviklingen i tilstandsvurdering for veinettet for årene 2015, 2018 og 2021 er fortsatt under arbeid.

Prioriteringer

Indikatorene i denne kategorien viser hvordan de frie inntektene til kommunen fordeles på ulike formål.​

Samferdselsnettverket har pt ingen indikator som naturlig passer under gruppen prioritering.

Dekningsgrader

ASSS-indikatorene som tilhører denne kategorien viser tjenester som leveres på det aktuelle området, sett opp mot tjenestetilbudets målgruppe.​

Sandnes har hatt stigende veilengde pr innbygger i treårsperiden; fra 46,7 til 48,1 km/10 000 innbyggere. Antall km tilrettelagt for syklende sank fra 14,6 til 11,1 km/10 000 innbyggere.  I nettverket steg veilengden fra 28,2 til 29,3 km/10 000 innbyggere og sykkelveilengden lå stabilt på 5,8 km/10 000 innbyggere i treårsperioden.

Produktivitet/enhetskostnader

Indikatorer i denne kategorien inneholder informasjon om kostnaden ved å produsere en enhet av den aktuelle tjenesten.​

Det overordnete kostnadsbildet for veidrift følges gjennom indikatoren «Brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger pr km». Sandnes hadde økende kostnader i treårsperioden; fra 106 853 til 126 737 kr/km. I nettverket steg kostnadene fra 288 677 til 319 495 kr/km.

Samferdselsnettverket har gjort et stort arbeid med å bryte ned driftskostnadene i ulike deler og formål, ut over Kostras rapporteringskrav. Dermed kan vi mer presist følge kostnadsfordeling innad i den enkelte kommune og utvikling over tid.

Sandnes hadde stigende utgifter til gatebelysning pr lyspunkt; fra 750 til 908 kr/lyspunkt. I nettverket steg kostnadene fra 831 til 1048 kr/lyspunkt.

Kommunen hadde stigende utgifter til drenering/overvann; fra 2,0 til 8,1 kr/meter vei. I nettverket sank kostnaden fra 11,2 til 8,8 kr/meter.

Utgiftene til trafikksikkerhet, skilting og veimerking er slått sammen. Sandnes hadde stigende ressursbruk i treårsperioden; fra 11,7 til 17,8 kr/meter vei. I nettverket sank ressursbruken fra 34,5 til 31,8 kr/meter.

Veidekke er viktig for bl.a. opplevd kvalitet ved veien. I Sandnes økte kostnadene fra 11,6 til 13,0 kr/meter. I nettverket sank innsatsen ubetydelig fra 34,7 til 34,6 kr/m.

Veinettet skal holdes reint og ryddig. Sandnes hadde økende ressursbruk til renhold; fra 15,0 til 15,9 kr/m. I nettverket steg ressursbruken fra 29,3 til 31,9 kr/m.

Ressursbruk til vinterdrift svinger veldig mellom kommunene og med vekslende vintervær. For 2021 var laveste kostnad 31,0 og høyeste 171,2 kr/m. Sandnes har økende tendens i treårsperioden; fra 14,6 til 37,6 kr/m. I nettverket sank gjennomsnittet fra 105,2 til 99,9 kr/m.

Regnskapsregler beskriver forskjellene på vedlikeholdinnsats fra driftbudsjettet og fra investering i eksempelvis veidekke/asfalt. Nettverket følger derfor investeringsnivået på veidekke særskilt. Sandnes hadde 26,2 kr/m siste år. I nettverket sank investeringsnivået fra 86,9 til 59,1 kr/m.

Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer

De utdypende tjenesteindikatorene supplerer indikatorene som viser prioritering, dekningsgrader og produktivitet, men kan ikke plasseres i noen av disse tre kategoriene.​

Samferdselsnettverket følger tilstandsutviklingen på veinettet gjennom to indikatorer. Kriteriene og metoden er innarbeidet i samarbeid med Multiconsult. Vi fokuserer på adkomst/gang- og sykkelvei og på gate/samlevei. For adkomst/GS er akseptabel standard satt til tilstandsgrad (TG) 2 eller bedre. For gate/samlevei er akseptabel standard satt til TG1 eller bedre. Kartleggingen gir en andel i prosent som oppfyller akseptabel standard.  Kartleggingen er til nå gjennomført i 2015, 2018 og 2021. Tilstanden på tilførselsvei/gang- og sykkelsti – beregnet som vanlig gjennomsnitt mellom nettverkskommunene – har falt fra 94 til 91 % i nettverket. For gater og samleveier har andelen av veinettet som har akseptabelt tilstand falt fra 64 til 62 % i gjennomsnitt i nettverket. Kartleggingen har en viss usikkerhet og vil være viktigst for å vurdere utvikling over tid i den enkelte kommune.

For Sandnes har andel tilførselsvei/gang- og sykkelsti med akseptabel tilstand ligget på omkring 99 % fra 2015 til 2021. Kommunen ligger over snitt i nettverket. For gater og samleveier har andelen med akseptabel tilstand ligget på omkring 62 % i seksårsperioden. Kommunen ligger nær snitt i nettverket.

Om tallene

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall. Disse vil oppdateres senere. 

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige 

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. 

Tabell 1. Nøkkeltall samferdsel

Figur 1. Tjenesteprofil samferdsel