Publisert: 15.03.2022
Endret: 27.04.2023
Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall. Disse vil oppdateres senere.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden.
Tabell 1. Nøkkeltall barnevern
Figur 1. Tjenesteprofil barnevern
Om barnevern i Oslo
Ansvaret for en stor del av tjenestene til befolkningen i Oslo kommune er lagt til kommunens 15 bydeler. I hver av disse finnes en separat barneverntjeneste med egen ledelse, underlagt administrasjonen i bydelen. Måten Oslo framstår på i tjenesteprofilen er altså summen av tjenesteproduksjon- og utøvelse i 15 selvstendige enheter.
Prioritering
Oslo har en ressursbruksindikator på 90, det betyr at kommunen bruker 10 % mindre på barneverntjenester når man har korrigert for beregnede forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Dette indikerer at kommunen bruker relativt sett lite ressurser på barnevern. Hovedforklaringen er at kommunen har en lavere andel barn som er plassert av barnevernet. Plasseringstiltak er stort sett dyrere enn tiltak i hjemmet, så lav andel plasserte barn innebærer lavere utgifter. I tillegg kommer at gjennomsnittlige kostnad per barn med plasseringstiltak i Oslo ligger 8 % under gjennomsnittet for ASSS-nettverket. Noe av grunnlaget for dette ligger i prioritering av tiltak som ikke er plasseringstiltak, noe som vises gjennom at Oslo har de høyeste enhetskostnader for tiltak som ikke er plasseringstiltak. Når forventningen er høyere kostnader enn snittet, men realiteten er kostnader under snittet, blir Oslos resultat på ressursbruksindikatoren at kommunene har lave utgifter til barnevern.
Dekningsgrader
Kommunen ligger 10 % over snitt på andel barn med undersøkelser og nær snitt på andel barn med barneverntiltak. Oslo kommune har en tydelig og stabil «tiltaksprofil» hvor hovedvekten av barna som får tiltak, får disse i hjemmet. Vi ser også at kommunen ligger blant de høyeste i nettverket på indikatoren «Andel barn som ikke er plassert av barnevernet» og under snittet i nettverket på andel barn som er plassert. Dette henger sannsynligvis sammen med finansieringsordningen som gir barneverntjenestene stor valgfrihet og muligheter til å etablere omfattende tiltak for barna i hjemmet, fremfor å plassere de.
Produktivitet/enhetskostnader og kvalitet
Oslo har i 2021 en stor økning i utgifter per barn knyttet til drift av barnevernet (saksbehandling og administrasjon, f244). En del av økningen skyldes regnskapsmessige forhold. Korrigert for dette økte enhetskostnadene på f.244 i Oslo med cirka 11 % fra 2020 til 2021. Denne veksten skyldes reduksjon i antall barn og unge med undersøkelse eller tiltak mens bemanning og lokaler opprettholdes, som gir økte enhetskostnader.
Enhetskostnader pr barn til tiltak (f 251) ligger 14 % over gjennomsnittet i ASSS og er høyest i nettverket. Brutto driftsutgifter pr barn som er plassert ligger 8 % under snitt.
Kvalitet
Oslo har stabilt gode resultater på kvalitetsindikatorene andel barn med tiltak som har utarbeidet plan og andel undersøkelser gjennomført i løpet av tre måneder. Sykefraværet er også stabilt og ligger under snittet i nettverket.