Publisert: 15.03.2022
Endret: 27.04.2023
Om grunnskole i Bergen
Ressursbruk
Bergens ressursbruksindikator viser 1,049 for året 2021. En indikator høyere enn 1 viser at kommunen bruker mer ressurser på tjenesten enn ASSS-gjennomsnittet.
Utgiftene er korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, basert på kostnadsnøkkel i inntektssystemet for kommunene
Prioritering
Bergen prioriterer grunnskole litt under ASSS-snittet, med netto driftsutgifter ca 3000 kr. lavere pr. elev enn snittet i ASSS. På overordnet nivå er det relevant å få innsikt i hvor store kommunens kostnader er sammenlignet med andre sammenlignbare kommuner, men en må samtidig ta hensyn til ulikheter i kostnadsdrivere som skolestruktur, innvandring og lignende. Ulikt kostnadsnivå knyttet til spesialundervisning i private skoler vil også påvirke tallene.
Dekningsgrad
Bergen har en gruppestørrelse på 14, som er tilnærmet stabilt i treårsperioden og litt høyere enn ASSS-snittet i 2021. Laveste gruppestørrelse i ASSS dette året er 12,7, høyeste er 14,4.
Når gruppestørrelsen er lav, betyr det at det er få elever per lærer. Tilsvarende betyr en høy gruppestørrelse at det er mange elever per lærer. Gruppestørrelse 1 er ikke det samme som størrelsen på klassen, men antall elever per lærer i en undervisningstime. Gruppestørrelsen skal gi et bilde av ressurssituasjonen ved skolen. Gruppestørrelse 1 blir for eksempel den samme i en gruppe med 14 elever og en lærer som i en gruppe med 28 elever og to lærere. Den gjenspeiler ikke det reelle elevtallet per lærer i et klasserom, siden spesialundervisning, opplæring på og i samisk og særskilt norskopplæring er inkludert. Indikatoren må ikke forveksles med gruppestørrelse 2, som er et mål på skolens oppfyllelse av lærernormen.
Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer
Bergen har den laveste prosentandelen av elever som får spesialundervisning blant ASSS-kommunene. Samtidig får hver av disse elevene 9,5 flere timer enn snitt-eleven i ASSS. Bergen prioritere dermed å gi flere timer pr. hode til færre elever, i motsetning til for eksempel Stavanger som gir tilbud til mange elever, men færre timer til hver. Det har vært en økning i antall timer pr. elev i Bergen i treårsperioden. Indikatoren viser kun lærertimer, så en økning i timetall kan også bety en nedgang i bruk av assistenttimer i spesialundervisningen.
Sykefravær
Sammen med Kristiansand har Bergens-skolene det høyeste legemeldte sykefraværet i ASSS i 2021, ca 1,6 prosentpoeng høyere enn de to laveste, Bærum og Sandnes. Sykefravær er en av indikatorene med størst spredning i tjenesteprofilen for ASSS grunnskole.
Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall. Disse vil oppdateres senere.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden.