Publisert: 02.03.2022
ASSS Samferdsel følger tilstandsutviklingen på det kommunale veinettet. Kartleggingen blir utført av kommunens ansatte og bearbeidet av Multiconsult. Indikatoren har et overordnet og strategisk perspektiv.
ASSS følger tilstandsutviklingen i den enkelte kommune over tid, og vurderer dette sammenliknet med tendensen i nettverket. Tilstandsvurderingene har en viss usikkerhet, særlig med tanke på at det bygger på visuell vurdering.
Data for den enkelte kommune fremkommer som:
- Andel av veinettet som tilfredsstiller akseptgrensen
- Vektet tilstandsgrad for hver objekttype i den enkelte kommune
- Estimert kostnad for å oppgradere til ønsket tilstandsgrad
Fire tilstandsgrader
De fire gradene for tilstand beskrives kort slik:
- TG 0 Ingen avvik (tilsvarer standard som ny vei)
- TG 1 Mindre eller moderate avvik (tilsvarer vei med noe forringelse - men anses fortsatt å ha akseptabel standard)
- TG 2 Vesentlige avvik (tilsvarer en standard som tilsier oppgraderingsbehov)
- TG 3 Store eller alvorlige avvik (tilsvarer en standard som tilsier vesentlige oppgraderingsbehov)
I nettverket er den som gjennomsnitt TG 1,3 for både adkomst/GS og gate/veibane i 2021. For adkomst/GS varierer kommunene fra TG 1,7 til 0,5. For gate/veibane varierer kommunene fra TG 1,8 til 0,5.
Tilstandsgrader gater og samleveier i ASSS
For nettverket er 62 % av veinett gater og samleveier innenfor definert akseptabelt nivå (TG0-TG1) i 2021. Andelen i enkeltkommuner varierer fra 37 til 90 %. I nettverket har denne andelen – beregnet som uvektet snitt – falt fra 64 % i 2015 til 62 % i 2021.
Tilstandsgrader tilførselsvei/gang og sykkelvei i ASSS
For nettverket er 91 % av tilførselsvei/gang og sykkelvei innenfor definert akseptabelt nivå (TG0-TG2) i 2021. Andelen i enkeltkommuner varierer fra 81 % til 99 %. I nettverket har denne andelen – beregnet som uvektet snitt – falt fra 94 til 91 %.
Vektet teknisk tilstandsgrad
Vektet teknisk tilstandsgrad defineres slik av Multiconsult: «… en kostnadsvektet tilstandsgrad som settes på hele bygg, lokasjoner og hele porteføljen for å måle utviklingen av tilstand.» I nettverket er den som gjennomsnitt 1,3 for både adkomst/GS og gate/veibane i 2021. For adkomst/GS varierer kommunene fra 1,7 til 0,5. For gate/veibane varierer kommunene fra 1,8 til 0,5.
Estimert totalkostndad for etterslepet i ASSS
I nettverket er etterslepet for vei (alle typer) estimert til omkring 8,6 mrd kroner. Fordelt pr meter vei blir dette 1 258 kr/m. I nettverket er etterslepet for bruer estimert til omkring kr 437 mill. Fordelt pr lengdeenhet blir dette 19 672 kr/m bro.
Andel akseptabel tilstand i ASSS-kommunene
Om tilstandsvurderingen
Grunnlaget ble samlet inn sommeren 2021, forrige gang var i 2018. Grunnlagsdata sammenstilles via Multiconsults verktøy MultiMap.
For veibanen kartlegges veidekke, veifundament, veiutstyr/miljøtiltak og sideanlegg. For bruer kartlegges bærekonstruksjon, veidekke og veiutstyr/miljøtiltak. Kartleggingen bygger på «NS3454 Tilstandsanalyse av byggverk». Veielementene får tilstandsgrad fra TG 0 (nybyggstandard) til TG 3 (alvorlige feil og mangler).
Kostnader pr. objekttype
ASSS-nettverket samler data for tre ulike objekttyper. For hver objekttype har man valgt en grense for valgt/akseptabel kvalitet.
Multiconsult har anslått beregnet kostnad for å løfte veinettet opp til akseptabelt nivå. Dette bygger på erfaringstall og kalkylemodeller som Multiconsult utvikler.
Objekttype |
Akseptnivå |
Samlet vektet tilstandsgrad for alle ASSS-kommuner |
Andel under akseptabelt nivå |
Totalt samlet vedlikeholdsetterslep |
Adkomstvei og gang-/sykkelvei |
TG 0-2 |
1,3 |
9 % |
Ca 2,8 mrd kr |
Gater og samleveier |
TG 0-1 |
1,3 |
41 % |
Ca 5,8 mrd kr |
Bruer |
TG 0-1 |
1,1 |
27 % |
Ca 437 mill kr |
I ASSS-nettverket fordeler vi vedlikeholdsetterslepet pr meter vei for å kunne sammenlikne etterslepet mellom kommunene.