Publisert: 15.03.2021

Endret: 27.04.2023

Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.

Du kan se kommunens resultater på

  • prioriteringer
  • behov/dekningsgrader
  • produktivitet/enhetskostnader 
  • kvalitet

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige 

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. 

 

Tabell 1. Nøkkeltall grunnskole. Trondheim

Figur 1. Tjenesteprofil grunnskole

Kommentarer til tallene

 

Om grunnskole i Trondheim

Trondheim er en av fem ASSS-kommuner med ny kommunestruktur fra 1. januar 2020. Kommunesammenslåingen påvirker tallene for 2020, og muligheten for sammenligning med tidligere år.

Prioritering og behov

Ressursbruksindikatoren viser at Trondheim ligger rett under ASSS-snitt i ressursbruk på grunnskole etter at avskrivinger er trukket fra netto driftsutgifter. Ressursbruksindikatoren er korrigert for utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter, og utgiftsbehovet er basert på kostnadsnøkkelen for kommunene.  

Netto driftsutgifter har gått relativt lite opp etter kommunesammenslåingen, og ligger nesten 4000,- lavere pr elev enn ASSS-snittet.

Dekningsgrader, produktivitet og enhetskostnader

Det prosentvise antallet elever som mottar spesialundervisning i Trondheim har gått noe ned etter kommunesammenslåingen, men antallet tildelte timer pr. elev har gått opp etter sammenslåingen og lå i 2020 omtrent på ASSS-snitt.

Kvalitet

Nasjonale prøver viser hvor stor andel av elevene som ligger på de øverste mestringsnivåene i lesing, engelsk og regning (nivåene 2 og 3 for 5. trinn, og 3-5 på 8. og 9. trinn). Sammenlignet med «gamle» Trondheim kommune scorer elevene i den sammenslåtte kommunen i høyere på 5. trinn, men går ned på 8. og 9. trinn. På 5. og 8. trinn ligger elevene noe under ASSS-snittet, men er over snitt på 9. trinn. I den nye kommunen er det betydelig flere elever med direkte overgang fra VG1 til VG2 enn før sammenslåingen, med 93,7 %, bare slått av Bærum.

På indikatoren Vurdering for læring er resultatene like før og etter sammenslåing. I sum kan indikatorene i dette avsnittet gi et bilde av kvaliteten på grunnskoletilbudet i kommunen.

Lær mer om tjenesteprofilene og datagrunnlaget i ASSS

Grunnleggende informasjon om tjenesteprofilen, indikatorene og ASSS-samarbeidet finner du i toppmenyen på www.asss.no

Blant annet kan du lese mer om: