Publisert: 15.03.2021

Endret: 27.04.2023

Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.

Under tabellene og figurene kan du lese mer utdypende om kommunens resultater

  • prioriteringer
  • behov/dekningsgrader
  • produktivitet/enhetskostnader 
  • kvalitet

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige 

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. 

 

Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Sandnes

Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester

Om sosiale tjenester i Sandnes

Prioritering og behov 

Ressursbruksindikatoren viser at Sandnes bruker 13 % mindre på sosiale tjenester enn gjennomsnittet for ASSS-kommunen. Netto driftsutgifter pr innbygger for hele sosialtjenesten, og netto driftsutgifter til økonomisk sosialhjelp per innbygger ligger under snittet. Utgifter til tilbud til personer med rusproblemer er laveste i ASSS. 

 

Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader 

Kommunens dekningsgrader er lave, men andelen som mottar sosialhjelp blant de unge er 23 % høyere enn i ASSS kommunene ellers. Antall mottakere av kvalifiseringsstønad er kun 10% under ASSS-snittet.  Det har vært en målsetting å øke antall deltakere i KVP. Nedgang i dekningsgrad for sosialhjelp henger i stor grad sammen med økt bruk av KVP.   

 

Kommunens enhetskostnad målt i stønad per sosialhjelpsmottaker ligger like under snittet for ASSS, men har økt i forhold til 2019. Dette knyttes i hovedsak til at barnetrygden nå ligger utenfor inntekstvurdering ved sosialhjelpsutmåling samt økte utgifter til midlertidig botilbud. Kommunen har ikke kommunal bostøtte og boutgifter belastes sosialhjelpen. 

 

Kvalitet 

Stønadslengdene er blant de lengste i ASSS. Andelen langtidsmottakere med sosialhjelp som hovedinntekt også, men den ligger fortsatt under snittet i ASSS. De målgrupper som mottar lengre varighet på stønaden er innvandrere med svak norskspråklig kompetanse og behov for lengre løp før de kan nyttiggjøre seg ordinære NAV tiltak, og elever i videregående med sosialhjelp som ytelse under skolegang.  

 

Andelen deltakere som går til aktivitet/arbeid/utdanning etter endt KVP er 58 %. 

ASSS snittet for denne indikatoren kan ikke benyttes som følge av en feil i rapporteringsgrunnlaget.