Publisert: 15.03.2021
Endret: 27.04.2023
Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.
Under tabellene og figurene kan du lese mer om
- prioriteringer
- behov/dekningsgrader
- produktivitet/enhetskostnader
- kvalitet
Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden.
Tabell 1. Nøkkeltall samferdsel. Sandnes
Figur 1. Tjenesteprofil samferdsel
De tendenser som beskrives i det følgende er knyttet til data fra treårsperioden 2018-2020.
For Sandnes mangler pt data for flere av driftsområdene siste år.
Prioriteringer
Indikatorene i denne kategorien viser hvordan de frie inntektene til kommunen fordeles på ulike formål.
Samferdselsnettverket har pt ingen indikator som naturlig passer under gruppen prioritering.
Dekningsgrader
ASSS-indikatorene som tilhører denne kategorien viser tjenester som leveres på det aktuelle området, sett opp mot tjenestetilbudets målgruppe.
Sandnes har hatt stigende veilengde pr innbygger i treårsperiden; fra 44,8 til 49,6 km/10 000 innbyggere. Antall km tilrettelagt for syklende steg i Sandnes; fra 14,5 til 15,7 km/10 000 innbyggere. I nettverket steg veilengden fra 28,5 til 29,5 km/10 000 innbyggere og sykkelveilengden økte fra 5,7 til 6,1 km/10 000 innbyggere.
Produktivitet/enhetskostnader
Indikatorer i denne kategorien inneholder informasjon om kostnaden ved å produsere en enhet av den aktuelle tjenesten.
Det overordnete kostnadsbildet for veidrift følges gjennom indikatoren «Brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger pr km». Sandnes hadde synkende kostnader i treårsperioden; fra 148 535 til 96 318 kr/km. I nettverket sank kostnadene fra 325 871 til 306 457 kr/km.
Samferdselsnettverket har gjort et stort arbeid med å bryte ned driftskostnadene i ulike deler og formål, ut over Kostras rapporteringskrav. Dermed kan vi mer presist følge kostnadsfordeling innad i den enkelte kommune og utvikling over tid.
Sandnes hadde stigende utgifter til gatebelysning pr lyspunkt; fra 730 til 735 kr/lyspunkt. I nettverket steg kostnadene fra 889 til 952 kr/lyspunkt.
Kommunen hadde synkende utgifter til drenering/overvann; fra 4,6 til 2,0 kr/meter vei. (NB! Data for Sandnes pt kun rapportert for 2018 og 2019) I nettverket steg kostnaden fra 10,9 til 14,4 kr/meter.
Utgiftene til trafikksikkerhet, skilting og veimerking er slått sammen. Tall for Sandnes er ikke tilgjengelig for 2020. I nettverket steg ressursbruken fra 38,1 til 43,8 kr/meter.
Veidekke er viktig for bl.a. opplevd kvalitet ved veien. Tall for Sandnes er ikke tilgjengelig for 2020. I nettverket sank innsatsen fra 50,0 til 47,5 kr/m.
Veinettet skal holdes reint og ryddig. Renholdstall for Sandnes er ikke tilgjengelig for 2020. I nettverket steg ressursbruken umerkelig fra 35,3 til 35,5 kr/m.
Ressursbruk til vinterdrift svinger veldig mellom kommunene og med vekslende vintervær. For 2020 var laveste kostnad 12,8 og høyeste 148,6 kr/m. Tall for Sandnes er ikke tilgjengelig for 2020. I nettverket sank gjennomsnittet fra 112,5 til 73,0 kr/m.
Regnskapsregler beskriver forskjellene på vedlikeholdinnsats fra driftbudsjettet og investering i eksempelvis veidekke/asfalt. Nettverket følger derfor investeringsnivået på veidekke særskilt. Tall for Sandnes er ikke tilgjengelig for 2020. I nettverket steg investeringsnivået fra 61,7 til 72,6 kr/m.
Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer
Samferdselsnettverket i ASSS følger tilstandsutviklingen på veinettet gjennom to indikatorer. Kriteriene og metoden er innarbeidet i samarbeid med Multiconsult. Vi fokuserer på (a) adkomst/gang- og sykkelvei og (b) gate/samlevei. I tillegg vurderes bruer. For adkomst/GS er akseptabel standard satt til tilstandsgrad (TG) 2 eller bedre. For gate/samlevei er akseptabel standard satt til TG1 eller bedre. Kartleggingen gir en andel i prosent som oppfyller akseptabel standard. I 2021 var gjennomsnittlig andel blant de ti ASSS-kommunene 91 % (vektet tilstandsgrad 1,3) for adkomst/gang- og sykkelvei og 62 % (vektet tilstandsgrad 1,3) på gate/samlevei.
For adkomstvei og gang-/sykkelvei i Sandnes er vektet tilstandsgrad 1,1. Dette er bedre enn nettverkssnittet. For gater og samleveier er vektet tilstandsgrad 1,0. Dette er bedre enn nettverkssnittet. Oppgraderingsbehovet for veibane er beregnet til 191 kr/m. For bruer er vektet tilstandsgrad 1,3. Dette er svakere enn nettverkssnittet. Oppgradering bruer er beregnet til 10 442 kr/m.
Sandnes har hatt synkende tilstandsutvikling på veibane fra kartlegging i 2015, 2018 og til 2021. Tilstanden for bruer ligger relativt stabilt i perioden 2015-2021.
Les mer om denne tilstandskartleggingen her ASSS samferdsel: vedlikeholdsetterslepet vokser