Publisert: 15.03.2021

Endret: 27.04.2023

Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.

Under tabellene og figurene kan du lese mer om

  • prioriteringer
  • behov/dekningsgrader
  • produktivitet/enhetskostnader 
  • kvalitet

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige 

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. 

 

Tabell 1. Nøkkeltall samferdsel. Oslo

Figur 1. Tjenesteprofil samferdsel

Om samferdsel i Oslo

De tendenser som beskrives i det følgende er knyttet til data fra treårsperioden 2018-2020. 

Prioriteringer ​ 

Indikatorene i denne kategorien viser hvordan de frie inntektene til kommunen fordeles på ulike formål.​ 

Samferdselsnettverket har pt ingen indikator som naturlig passer under gruppen prioritering. 

Dekningsgrader​ 

ASSS-indikatorene som tilhører denne kategorien viser tjenester som leveres på det aktuelle området, sett opp mot tjenestetilbudets målgruppe.​ 

Oslo har hatt fallende veilengde pr innbygger i treårsperiden; fra 17,1 til 16,7 km/10 000 innbyggere. Antall km tilrettelagt for syklende steg i Oslo; fra 2,2 til 2,3 km/10 000 innbyggere.  I nettverket steg veilengden fra 28,5 til 29,5 km/10 000 innbyggere og sykkelveilengden økte fra 5,7 til 6,1 km/10 000 innbyggere..  

 

Produktivitet/enhetskostnader​ 

Indikatorer i denne kategorien inneholder informasjon om kostnaden ved å produsere en enhet av den aktuelle tjenesten.​ 

Det overordnete kostnadsbildet for veidrift følges gjennom indikatoren «Brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger pr km». Oslo hadde synkende kostnader i treårsperioden; fra 597 294 til 527 183 kr/km. I nettverket sank kostnadene fra 325 871 til 306 457 kr/km. 

Samferdselsnettverket har gjort et stort arbeid med å bryte ned driftskostnadene i ulike deler og formål, ut over Kostras rapporteringskrav. Dermed kan vi mer presist følge kostnadsfordeling innad i den enkelte kommune og utvikling over tid. 

Oslo hadde stigende utgifter til gatebelysning pr lyspunkt; fra 1000 til 1314 kr/lyspunkt. I nettverket steg kostnadene fra 889 til 952 kr/lyspunkt. 

Kommunen hadde stigende utgifter til drenering/overvann; fra 14,7 til 23,5 kr/meter vei. I nettverket steg kostnaden fra 10,9 til 14,4 kr/meter. 

Utgiftene til trafikksikkerhet, skilting og veimerking er slått sammen. Oslo hadde stigende ressursbruk i treårsperioden; fra 59,9 til 73,5 kr/meter vei. I nettverket steg ressursbruken fra 38,1 til 43,8 kr/meter. 

Veidekke er viktig for bl.a. opplevd kvalitet ved veien. I Oslo sank kostnadene fra 96,2 til 85,5 kr/meter. I nettverket sank innsatsen fra 50,0 til 47,5 kr/m. 

Veinettet skal holdes reint og ryddig. Oslo hadde svakt synkende ressursbruk til renhold; fra 72,1 til 72,0 kr/m. I nettverket steg ressursbruken umerkelig fra 35,3 til 35,5 kr/m. 

Ressursbruk til vinterdrift svinger veldig mellom kommunene og med vekslende vintervær. For 2020 var laveste kostnad 12,8 og høyeste 148,6 kr/m. Oslo har synkende tendens i treårsperioden; fra 217,4 til 99,0 kr/m. I nettverket sank gjennomsnittet fra 112,5 til 73,0 kr/m. 

Regnskapsregler beskriver forskjellene på vedlikeholdinnsats fra driftbudsjettet og investering i eksempelvis veidekke/asfalt. Nettverket følger derfor investeringsnivået på veidekke særskilt. Oslo hadde stigende nivå; fra 130,8 til 156,4 kr/m. I nettverket steg investeringsnivået fra 61,7 til 72,6 kr/m. 

Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer​ 

Samferdselsnettverket i ASSS følger tilstandsutviklingen på veinettet gjennom to indikatorer. Kriteriene og metoden er innarbeidet i samarbeid med Multiconsult. Vi fokuserer på (a) adkomst/gang- og sykkelvei og (b) gate/samlevei. I tillegg vurderes bruer. For adkomst/GS er akseptabel standard satt til tilstandsgrad (TG) 2 eller bedre. For gate/samlevei er akseptabel standard satt til TG1 eller bedre. Kartleggingen gir en andel i prosent som oppfyller akseptabel standard. I 2021 var gjennomsnittlig andel blant de ti ASSS-kommunene 91 % (vektet tilstandsgrad 1,3) for adkomst/gang- og sykkelvei og 62 % (vektet tilstandsgrad 1,3) på gate/samlevei.

For adkomstvei og gang-/sykkelvei i Oslo er vektet tilstandsgrad 1,6. Dette er svakere enn nettverkssnittet. For gater og samleveier er vektet tilstandsgrad 1,6. Dette er svakere enn nettverkssnittet. Oppgraderingsbehovet for veibane er beregnet til 1 652 kr/m. For bruer er vektet tilstandsgrad 1,5. Dette er svakere enn nettverkssnittet. Oppgradering bruer er beregnet til 34 104 kr/m.

Oslo har hatt synkende tilstandsutvikling på veibane fra kartlegging i 2015, 2018 og til 2021. Tilstanden for bruer er synkende i perioden 2015-2021.

Les mer om denne tilstandskartleggingen her ASSS samferdsel: vedlikeholdsetterslepet vokser