Publisert: 15.03.2021

Endret: 27.04.2023

Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.

Du kan se kommunens resultater på

  • prioriteringer
  • behov/dekningsgrader
  • produktivitet/enhetskostnader 
  • kvalitet

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige 

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. 

 

Tabell 1. Nøkkeltall grunnskole. Oslo

Figur 1. Tjenesteprofil grunnskole

Kommentarer til tallene

 

Om grunnskole i Oslo

Osloelevene ligger noe bak elevene i Bærum på nasjonale prøver, men relativt jevnt med elevene i nye Stavanger og er dermed blant de tre ASSS-kommunene med best resultater på disse indikatorene.

Prioritering og behov

Ressursbruksindikatoren viser at Oslo har de bruker mest ressurser på grunnskole blant ASSS-kommunene (netto driftsutgifter fratrukket avskrivinger), korrigert for utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Utgiftsbehovet er basert på kostnadsnøkkelen for kommunene. 

Tallene fra Oslo viser samtidig at netto driftsutgifter pr. elev har gått opp drøye 3000,- pr elev fra 2019 til 2020, og nær 8500,- pr. elev i treårsperioden.

Dekningsgrader, produktivitet og enhetskostnader

I Oslo får 6,6 prosent av elevene i kommunale og private grunnskoler som får spesialundervisning. Dette er en fortsatt nedgang fra de siste årene, og plasserer Oslo litt under snittet for ASSS. Samtidig får hver av elevene noe flere timer enn snittet for elever i de andre ASSS-kommunene, men 19 timer mindre enn de elevene som får mest.

Kvalitet

Nasjonale prøver viser hvor stor andel av elevene som ligger på de øverste mestringsnivåene i lesing, engelsk og regning (nivåene 2 og 3 for 5. trinn og 3 -5 på 8. og 9. trinn). Osloelevene ligger noe bak elevene i Bærum, men relativt jevnt med elevene i nye Stavanger og er dermed blant de tre ASSS-kommunene med best resultater på disse indikatorene.

Det har vært en økning i andelen elever med direkte overgang fra VG1 til VG2, og Oslo er på snitt i ASSS på denne indikatoren i 2020. På indikatoren Vurdering for læring er Oslo også på ASSS-snitt. Til sammen kan indikatorene i dette avsnittet si noe om kvaliteten på grunnskoletilbudet i kommunen.

Lær mer om tjenesteprofilene og datagrunnlaget i ASSS

Grunnleggende informasjon om tjenesteprofilen, indikatorene og ASSS-samarbeidet finner du i toppmenyen på www.asss.no

Blant annet kan du lese mer om: