Publisert: 15.03.2021
Endret: 27.04.2023
Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.
Under tabellene og figurene kan du lese mer utdypende om kommunens resultater
- prioriteringer
- behov/dekningsgrader
- produktivitet/enhetskostnader
- kvalitet
Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden.
Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Kristiansand
Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester
Prioritering og behov
Ressursbruksindikatoren for hele sosialtjenesten viser at Kristiansand har et utgiftsnivå marginalt under snittet i ASSS. Kommunens netto driftsutgifter til hele sosialtjenesten, netto driftsutgifter til sosialhjelp og tilbud til personer med rusproblemer ligger betraktelig under snittet for ASSS.
Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader
I Kristiansand er dekningsgradene lave, her mottar litt færre innbyggere sosialhjelp enn det som er snittet for ASSS kommunene. Kristiansand har over tid hatt en særlig utfordring ved at en høyere andel unge har mottatt sosialhjelp enn gjennomsnittet for ASSS. Andelen unge sosialhjelpsmottakere ligger ved årets måling like under snittet for ASSS.
Målet om å øke andelen som mottar kvalifiseringsstønad ses tydelig i tallene, hvor kommunen nå er den som prioriterer tiltaket høyest i ASSS. I Kristiansand tilbys KVP i forlengelsen av introduksjonsprogrammet som et ledd i å styrke overgangen til arbeid og utdanning. Kommunens enhetskostnader er ved årets rapportering målt til 14% lavere enn snittet for ASSS kommunene.
Kvalitet
Stønadslengder og andelen langtidsmottakere med sosialhjelp som hovedinntekt ligger rundt snittet for ASSS, og kommunen lykkes å få hele 70 % av deltakerne i aktivitet/arbeid/utdanning etter endt kvalifiseringsprogram. Målsetting for 2021 er å redusere antall deltakere på KVP. Det forventes en redusert overgang fra introduksjonsprogrammet til KVP i 2021.
ASSS snittet for denne indikatoren kan ikke benyttes som følge av en feil i rapporteringsgrunnlaget.