Publisert: 15.03.2021
Endret: 27.04.2023
Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.
Du kan se kommunens resultater på
- prioriteringer
- behov/dekningsgrader
- produktivitet/enhetskostnader
- kvalitet
Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden.
Tabell 1. Nøkkeltall grunnskole. Kristiansand
Figur 1. Tjenesteprofil grunnskole
Kommentarer til tallene
- Kommunesammenslåinger påvirker tallene. I figurene er 2018 og 2019 for den gamle kommunestrukturen, mens 2020-tallene er for den nye. Dette gjelder Drammen, Kristiansand, Sandnes, Stavanger og Trondheim. https://www.ks.no/asss-hjem/asss-2020/artikler/forsidefeature-artikler/sammenslatte-kommuner/
- Sykefraværstallene ble ikke publisert i 2021
- Eksamen 2020 ble avlyst grunnet koronapandemien
Om grunnskole i Kristiansand
Kristiansand er en av fem ASSS-kommuner med ny kommunestruktur fra 1. januar 2020. Kommunesammenslåingen påvirker tallene for 2020, og muligheten for sammenligning med tidligere år.
Prioritering og behov
Ressursbruksindikatoren viser at Kristiansand ligger på ASSS-snitt i ressursbruk på grunnskole etter at avskrivinger er trukket fra netto driftsutgifter. Ressursbruksindikatoren er korrigert for utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter, og utgiftsbehovet er basert på kostnadsnøkkelen for kommunene.
Netto driftsutgifter i Kristiansand ligger noe over snittet for ASSS, og har gått opp ca 3500,- pr. elev etter kommunesammenslåingen, men det var også en kronevis økning på 2500,- fra 2018-2019. Totalt har netto driftsutgifter pr elev økt med 7257,- de siste tre årene.
Dekningsgrader, produktivitet og enhetskostnader
Det prosentvise antallet elever som mottar spesialundervisning i Kristiansand er uendret fra før kommunesammenslåingen, men antallet timer pr. elev har gått relativt mye opp. Kristiansand var i 2020 den ASSS-kommunen som ga flest timer pr. elev med enkeltvedtak om spesialundervisning.
Kvalitet
Nasjonale prøver viser hvor stor andel av elevene som ligger på de øverste mestringsnivåene i lesing, engelsk og regning (nivåene 2 og 3 for 5. trinn, og 3-5 på 8. og 9. trinn). Sammenlignet med «gamle» Kristiansand kommune scorer elevene i den sammenslåtte kommunen lavere på alle trinn i nasjonale prøver, og ligger også under ASSS-snittet på alle NP-indikatorene. I den nye kommunen er det flere elever med direkte overgang fra VG1 til VG2 enn før sammenslåingen, men antallet er allikevel det laveste blant ASSS-kommunene. På indikatoren Vurdering for læring er resultatene like før og etter sammenslåing. I sum kan indikatorene i dette avsnittet gi et bilde av kvaliteten på grunnskoletilbudet i kommunen.
Lær mer om tjenesteprofilene og datagrunnlaget i ASSS
Grunnleggende informasjon om tjenesteprofilen, indikatorene og ASSS-samarbeidet finner du i toppmenyen på www.asss.no
Blant annet kan du lese mer om:
- Grunnleggende om tjenesteprofilene i ASSS
- Grunnleggende om indikatorer i ASSS
- Grunnleggende om ressursbruksindikatoren
- Indikatorbeskrivelser ASSS