Publisert: 15.03.2021

Endret: 27.04.2023

Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.

Du kan se kommunens resultater på

  • prioriteringer
  • behov/dekningsgrader
  • produktivitet/enhetskostnader 
  • kvalitet

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige 

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. 

 

Tabell 1. Nøkkeltall grunnskole. Kristiansand

Figur 1. Tjenesteprofil grunnskole

Kommentarer til tallene

Om grunnskole i Kristiansand

Kristiansand er en av fem ASSS-kommuner med ny kommunestruktur fra 1. januar 2020. Kommunesammenslåingen påvirker tallene for 2020, og muligheten for sammenligning med tidligere år.

Prioritering og behov

Ressursbruksindikatoren viser at Kristiansand ligger på ASSS-snitt i ressursbruk på grunnskole etter at avskrivinger er trukket fra netto driftsutgifter. Ressursbruksindikatoren er korrigert for utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter, og utgiftsbehovet er basert på kostnadsnøkkelen for kommunene.  

Netto driftsutgifter i Kristiansand ligger noe over snittet for ASSS, og har gått opp ca 3500,- pr. elev etter kommunesammenslåingen, men det var også en kronevis økning på 2500,- fra 2018-2019. Totalt har netto driftsutgifter pr elev økt med 7257,- de siste tre årene.

Dekningsgrader, produktivitet og enhetskostnader

Det prosentvise antallet elever som mottar spesialundervisning i Kristiansand er uendret fra før kommunesammenslåingen, men antallet timer pr. elev har gått relativt mye opp. Kristiansand var i 2020 den ASSS-kommunen som ga flest timer pr. elev med enkeltvedtak om spesialundervisning.

Kvalitet

Nasjonale prøver viser hvor stor andel av elevene som ligger på de øverste mestringsnivåene i lesing, engelsk og regning (nivåene 2 og 3 for 5. trinn, og 3-5 på 8. og 9. trinn). Sammenlignet med «gamle» Kristiansand kommune scorer elevene i den sammenslåtte kommunen lavere på alle trinn i nasjonale prøver, og ligger også under ASSS-snittet på alle NP-indikatorene. I den nye kommunen er det flere elever med direkte overgang fra VG1 til VG2 enn før sammenslåingen, men antallet er allikevel det laveste blant ASSS-kommunene. På indikatoren Vurdering for læring er resultatene like før og etter sammenslåing. I sum kan indikatorene i dette avsnittet gi et bilde av kvaliteten på grunnskoletilbudet i kommunen.

Lær mer om tjenesteprofilene og datagrunnlaget i ASSS

Grunnleggende informasjon om tjenesteprofilen, indikatorene og ASSS-samarbeidet finner du i toppmenyen på www.asss.no

Blant annet kan du lese mer om: