Publisert: 15.03.2021

Endret: 27.04.2023

Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.

Under tabellene og figurene kan du lese mer utdypende om kommunens resultater

  • prioriteringer
  • behov/dekningsgrader
  • produktivitet/enhetskostnader 
  • kvalitet

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige 

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. 

 

Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Fredrikstad

Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester

Om sosiale tjenester i Fredrikstad

Prioritering og behov 

Fredrikstad bruker 13 % mindre på sosiale tjenester enn beregnet behov, ressursbruksindikatoren er korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Behovs- og prioriteringsindikatorene viser at driftsutgiftene øker siden forrige måling.  

Fredrikstad har økt sin prioritering av tilbudet til personer med rusproblemer siden 2019, men kommunen bruker fortsatt 27% mindre på tilbudet i 2020 enn snittet i ASSS. Kommunen har endret føringspraksis fra funksjon 243 (tilbud til personer med rusproblemer) til funksjon 241 (diagnose, behandling, habilitering og rehabilitering) relatert til sosialt og psykososialt rehabiliteringsarbeid i 2020 og det påvirker tjenesteprofilen. (Utgiftene for 2020 til dette arbeidet er 24,8 millioner kroner (ført på funksjon 241) mot fjorårets utgiftsnivå på 18,8 millioner kroner (ført på funksjon 243)). 

Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader 

Andelen mottakere øker i Fredrikstad, både blant de unge og de over 25 år, sistnevnte høyest i ASSS. I tillegg har kommunen en 32 % høyere andel unge mottakere enn snittet i ASSS.  

Andelen som mottar kvalifiseringsstønad øker siden forrige måling, men er fortsatt 15 % lavere enn snittet i ASSS. Økningen er resultat av kommunens fokus på bruk av kvalifiseringsprogram som verktøy i arbeidsrettet oppfølging.  

NAV Fredrikstad har jobbet systematisk over tid for å gjøre ordningen mer kjent for innbyggerne. Antall deltakere har økt og det har vært en stabil vekst over tid. NAV Fredrikstad slår seg likevel ikke “til ro” med dette nivået. Tjenesten har fokus i kommunen, og det jobbes med markedsføring og en ytterligere økning i 2021. 

Andelen langtidsmottakere med sosialhjelp som hovedinntekt er fortsatt nettverkets høyeste, og en viktig kostnadsdriver på enhetskostnadene, her målt som utbetalt stønad pr. mottaker.  

Kvalitet 

Stønadslengdene ligger på snittet og er stabile siden forrige måling.  

Kommunen er blant de som lykkes godt med å få deltakere i aktivitet/arbeid/ utdanning etter endt KVP.  Deltagelse iverksettes etter gjennomført kartlegging og arbeidsevnevurdering. Det oppnådde resultatet på 71% indikerer at programmene som iverksettes har godt innhold og progresjon, og er godt tilpasset den enkelte deltager.  

ASSS snittet for denne indikatoren kan ikke benyttes som følge av en feil i rapporteringsgrunnlaget.